Twee maanden na de lancering zit het met de naamsbekendheid van Apple Music in Nederland wel goed. Maar bijna niemand gebruikt de streamingmuziekdienst.
Dat blijkt uit een peiling van Motivaction en Telecompaper onder ruim 1.000 Nederlanders tussen de 15 en 70 jaar.
Van de ondervraagden geeft 62,5 procent aan Apple Music te kennen, maar slechts 3,2 procent heeft de muziekdienst van Apple nu in gebruik. Google Play en Spotify zijn een stuk populairder.
Apple legde vorig jaar 2,2 miljard euro op tafel voor koptelefoonmaker Beats, de grootste overname ooit voor het bedrijf van topman Tim Cook. Om de koptelefoons was het Apple niet eens te doen. Beats had namelijk een abonneedienst voor het afluisteren van muziek via internet. Een streamingmuziekdienst ontbrak nog bij Apple, terwijl die markt de afgelopen jaren enorm is gegroeid. Het aantal liedjes dat via Apple’s iTunes wordt gekocht, neemt daarentegen af.
De streamingdienst van Beats is omgekat tot Apple-product en werd begin juni aangekondigd. Voor 9,99 euro per maand krijgen gebruikers toegang tot 30 miljoen liedjes. Daarmee kan Apple Music zich meten met de andere grote spelers zoals Spotify en Deezer.
In tegenstelling tot Spotify en Deezer is er geen gratis variant met reclame. Gebruikers mogen Apple’s muziekdienst drie maanden proberen en daarna gaat de teller lopen. De vraag is hoelang Spotify-leden nog voor niets onbeperkt naar muziek kunnen luisteren. Apple zou platenmaatschappijen onder druk zetten om de gratis versies de nek om te draaien. Dat zou een klap betekenen voor het Zweedse Spotify.
Problemen Apple Music
Toch heeft Apple de strijd niet zomaar gewonnen, zoals blijkt uit de enquête. Het betreedt relatief laat de markt voor streamingmuziek; voor consumenten is er keus genoeg. Apple Music kent daarnaast nog flink wat problemen, zoals onhandigheden in de navigatie en de moeizame integratie in iTunes.
Dat het niet makkelijk is om de muziekluisteraar te paaien, bewijst Tidal. De streamingdienst van rapper Jay Z werd in maart met veel bombarie gelanceerd, maar betalende gebruikers laten het tot nu toe afweten.
Voordeel is dat Apple bulkt van het geld. Met een bedrag van 193,5 miljard dollar heeft het techconcern de grootste voorraad cash van alle Amerikaanse bedrijven. Daar kunnen best een paar dollars van worden besteed aan een gelikte marketingcampagne.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl