- Apple claimt dat het niet Epic Games is dat wil dat Apple zijn beleid rond de App Store aanpast, maar Microsoft.
- De techreus zou Epic als dekmantel gebruiken en het gamesbedrijf hebben aangespoord om tegen Apple’s regels in te gaan.
- Microsoft klaagde eerder al over Apple’s hoge commissie en heeft de commissie van de eigen Windows Store verlaagd naar 12 procent.
Het is niet Epic Games dat wil dat Apple zijn beleid rond de App Store aanpast, maar Microsoft. De techreus zou Epic als dekmantel gebruiken, claimt de iPhone-fabrikant in de rechtszaak die Apple momenteel uitvecht met het gamesbedrijf, dat onder meer het populaire spel Fortnite maakt.
Epic riep namelijk evenveel getuigen op die iets met Microsoft te maken hadden als eigen werknemers.
Apple is verwikkeld in een juridische strijd met Epic, de maker van Fortnite. De gamesontwikkelaar beschuldigt Apple ervan misbruik te maken van zijn machtspositie door te eisen dat apps het betalingssysteem van Apple gebruiken en 30 procent van alle opbrengsten afdragen.
Volgens Apple hield Microsoft afstand zodat het geen documenten van dat bedrijf kon opvragen, luidt het verwijt.
Ook zou Microsoft met Epic hebben overlegd over de beslissing van het gamesbedrijf om het betalingssysteem van Apple te omzeilen en zo tegen de regels van de App Store in te gaan.
Apple wil dan ook dat de getuigenis van Lori Wright wordt geschrapt. Zij werkt bij de Xbox-tak van Microsoft en werd door Epic als getuige opgeroepen.
Epic laat in een reactie weten dat de getuigenis van Wright geen verrassingen kan hebben opgeleverd voor Apple en stelt dat ze net zo weinig documenten aan Epic had gegeven als aan de iPhone-producent.
Microsoft steunt Epic
Het is overigens geen geheim dat Microsoft de strijd van Epic tegen de App Store-regels van Apple steunt. Het bedrijf klaagde eerder al over de commissie van 30 procent die aan Apple moet worden betaald.
Vlak voordat de rechtszaak van start ging, verlaagde Microsoft bovendien de commissie die het in zijn eigen Windows Store vraagt naar 12 procent.
“Het was niet Apple die de lat legde bij 30 procent”, zei Karen Dunn, een van Apple's advocaten, in haar verweer. “Dat was [gamesplatform] Steam in 2003. Toen Apple de markt op kwam in 2008 was dat de standaard. Dat zal ook terug te vinden zijn in de interne documenten van Epic.”