Vorig jaar was dat nog 63 miljard dollar.
Apple sprong van de zesde naar de derde plaats in een tophonderd van sterkste
en meest waardevolle merken die Millward Brown woensdag publiceerde. Alleen
IBM (ruim 86 miljard dollar) en Google (114 miljard dollar) zijn nog groter.
Microsoft en Coca-Cola staan op plaats vier en vijf.
Frisdrankgigant Coca-Cola is bij een andere lijst, van merkenadviesbureau
Interbrand en het weekblad BusinessWeek, al jarenlang koploper. Millward
Brown zegt zich te onderscheiden door rekening te houden met het belang van
merken voor consumenten. Daarvoor worden jaarlijks meer dan een miljoen
mensen ondervraagd, aldus het bureau.
Technologie
In de tophonderd staan zeventien technologiemerken. Ook aanbieders van mobiele
telefonie doen het goed met dertien vermeldingen. China Mobile en Vodafone
staan zelfs in de toptien.
Slechts één Nederlands bedrijf wist de lijst te halen. Shell staat op de
veertigste plaats met een merkwaarde van ruim 15 miljard dollar (11,2
miljard euro). ING stond vorig jaar nog in de tophonderd, maar beleefde toen
al een vrije val. Philips en Heineken zijn twee andere opvallende namen die
ontbreken.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl