Apple moest Samsung al jarenlang voor zich dulden, maar is nu ook de tweede plek op de Smartphone-markt kwijtgeraakt aan BBK, het moederbedrijf achter OnePlus, Vivo en Oppo. Die merken hebben samen zo’n 44,8 miljoen smartphones verkocht in het afgelopen kwartaal, tegen iets meer dan 43 miljoen iPhones van Apple, blijkt uit cijfers van analistenbureau Gartner.
Het Chinese BBK Electronics verkoopt behalve op de thuismarkt ook steeds meer smartphones in opkomende markten als Rusland, India en Indonesië. Naast smartphones maakt BBK ook onder meer televisies, MP3-spelers en digitale camera’s.
Samsung is met naar schatting 71,7 miljoen verkochte smartphones nog altijd marktleider, maar heeft de verkopen wel zien kelderen vanwege het terugtrekken van de Galaxy Note 7 die werd geteisterd door ontploffende accu’s. In juli, augustus en september verkochten de Zuid-Koreanen 14,2 procent minder telefoons dan het jaar daarvoor.
Voor Apple is niet alleen het marktaandeel belangrijk, maar vooral ook de marge die het bedrijf weet te halen. De iPhones vormen nog altijd het topsegment van de markt en zijn ondanks dat de winst is gedaald nog altijd een zeer lucratief product.
In totaal zijn er afgelopen kwartaal wereldwijd 5 procent meer mobieltjes verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Daarmee is de rek voor de smartphone er nog altijd niet uit zo’n 20 jaar na zijn voorzichtige introductie.