Een stijgende zeespiegel, periodes met extreme droogte, veranderingen in het klimaat kunnen een verwoestend effect hebben op de samenleving.
Maar technologiereus Apple ziet ook kansen in een veranderend klimaat. Zo kan de vraag naar iPhones flink toenemen.
Apple schrijft dit in een rapport dat dinsdag is gepubliceerd door CDP (Carbon Disclosure Project). Dit is een non-profitorganisatie die bij bedrijven informatie verzamelt over milieu-issues
Grote bedrijven zoals Apple, Bank of America en Walt Disney rapporteren aan het CDP. In de rapporten staan klimaatgerelateerde kansen en bedreigingen genoemd. Het gaat om zaken die potentieel een forse impact kunnen hebben op de bedrijfsactiviteiten.
Het verrassend gedetailleerde rapport van Apple bevat informatie over risico’s, kansen en het Apple-personeel dat toezicht houdt op het milieuprogramma. Apple heeft vrijwillig meegewerkt. De schattingen zijn gebaseerd op openbare informatie. Het rapport biedt een interessante inkijk in de manier waarop Apple de gevolgen van de klimaatverandering voor het bedrijf ziet.
Kansen voor Apple
Apple verwacht waarschijnlijk voordeel te hebben van scherpere overheidsregels voor energiezuinigheid van elektronica. De onderneming stelt al voortdurend aandacht te besteden aan de energie-efficiëntie van de Apple-producten.
Het potentiële voordeel? Ruim twee miljard dollar, berekend op basis van een hypothetische stijging van de totale omzet van Apple.
Een andere kans die Apple noemt is dat de vraag naar iPhones kan stijgen bij een toename van ernstige weersverschijnselen.
"Mobiele apparaten kunnen dienen als hét mobiele communicatienetwerk in noodsituaties," schreef Apple. "Ze kunnen ook dienen als zaklamp of sirene; ze kunnen eerste hulpinstructies geven; ze kunnen fungeren als radio; en ze kunnen vele dagen lang worden opgeladen via autoaccu's.
Als zware weersomstandigheden vaker voorkomen, zullen mensen meer waarde hechten aan betrouwbare apparatuur. Je wilt dat alles werkt voor je persoonlijke veiligheid en voor het welzijn van je dierbaren.
Apple zag dat na de aanslagen op 9/11, orkaan Katrina, Superstorm Sandy en orkaan Harvey al een trend zichtbaar was. Gebruikers willen smartphones waar ze op kunnen vertrouwen.
Apple zei dat de functies zoals "SOS", waarmee iPhones en Apple Watches gemakkelijk contact kunnen opnemen met hulpdiensten, kunnen leiden tot "een grotere klantloyaliteit en vraag".
Apple zei dat het positieve effect van de klimaatverandering wel 920 miljoen dollar kan bedragen. Dat werd berekend door een extra hypothetische 0,5% toe te voegen aan de huidige merkwaarde, zoals geschat door Interbrand.
"De iPhone kan draadloze noodoproepen te ontvangen, inclusief waarschuwingen van de National Weather Service en lokale wetshandhaving. Deze waarschuwingen verschijnen ook op Apple Watch. We bieden ook een gratis 'vind vrienden'-app en een snel toegankelijke zaklamp", meldt Apple.
Apple zei ook dat het succesvol zou kunnen zijn in het maken van producten voor mensen die zich zorgen maken over klimaatverandering of stijgende elektriciteitsprijzen.
Bedreigingen voor Apple
Maar naast kansen, brengen de gevolgen van klimaatverandering ook ernstige bedreigingen.
Zo zei Apple bijvoorbeeld dat ernstige weersomstandigheden "de infrastructuur onder druk kan zetten" die het bedrijf nodig heeft om zijn producten te produceren en te verkopen.
Mogelijke kosten? 300 miljoen dollar - een aanzienlijk bedrag, hoewel dat een fractie is van de 194 miljard dollar aan totale bedrijfskosten van Apple in 2017.
Apple zei ook dat milieubewustzijn belangrijk is voor de reputatie van Apple. De onderneming moet transparant zijn. Een misverstand bij het publiek kan de indruk wekken dat het bedrijf niet verantwoordelijk omgaat met het milieu. Dit kan de merkwaarde aantasten. Het kan er ook toe leiden dat consumenten minder Apple-spullen kopen, minder in Apple-aandelen beleggen. Het kan ook potentiële medewerkers afschrikken.
A-rating milieu voor Apple
Apple brengt elk jaar een milieurapport uit en alle Apple-winkels, kantoren en andere activiteiten worden aangedreven door duurzame energie, stelt het bedrijf. Toonaangevend voor de interne milieu-inspanningen van Apple is Lisa Jackson, een voormalig hoofd van het Amerikaanse Environmental Protection Agency. Zij rapporteert rechtstreeks aan Apple-CEO Tim Cook.
"Vandaag de dag blijven we ons richten op drie prioriteiten, waarbij wij en onze stakeholders van mening zijn dat Apple het grootste verschil kan maken", aldus Jackson in een brief van april vorig jaar, waarin ze de klimaatverandering, het behoud van hulpbronnen en het gebruik van veiligere materialen als hoofdprioriteiten noemt.
Apple was één van de dertig Amerikaanse ondernemingen die een 'A'-rating kreeg van het CDP.