- 2020 wordt een belangrijk jaar voor Apple. Analisten verwachten dat de iPhone-verkopen weer toenemen na een jaar lange dip. Ook de AirPods zullen weer gewild zijn.
- De nieuwe iPhone en iPad Pro laten vermoedelijk zien waar Apple naartoe wil met zijn belangrijkste productlijnen.
- Maar net als andere techbedrijven zal Apple ook in 2020 weer kritiek krijgen over zijn vermeende monopoliepositie.
Er is het afgelopen jaar een hoop gebeurd in het Apple-universum. De techgigant betrad nieuwe markten zoals financiële dienstverlening en digitale entertainment.
Topman Tim Cook wist importtarieven op de iPhone te ontwijken en zag een van de iconen van zijn bedrijf vertrekken.
Ondertussen lag Apple continu onder vuur, vanwege zorgen over de grootte en macht van techbedrijven.
Toch staat Apple er goed voor. Analisten denken dat een iPhone met 5G-technologie veel consumenten in 2020 over de streep zal trekken om te upgraden. En de AirPods blijven een onverminderd verkoopsucces. Maar sommige issues uit 2019 zullen Apple ook volgend jaar blijven plagen.
Dit kunnen we verwachten van Apple in 2020.
De iPhone 12 moet ervoor zorgen dat Apples smartphonetak weer groeit.
Jarenlang was de iPhone de kurk waar Apple op dreef. Tot begin 2019. Toen kwam Cook ineens met een verrassende nieuwjaarsboodschap: een omzetwaarschuwing wegens zwakkere vraag naar iPhones in China dan verwacht.
De iPhone-verkopen zitten al een jaar lang in een dip. De omzet van Apples belangrijkste product is gedaald in elk kwartaal vergeleken met een jaar eerder. Dat kon Apple compenseren met stijgende inkomsten uit diensten en wearables, zoals de AirPods en Apple Watch.
In 2020 doorbreekt de iPhone die negatieve trend, denken analisten. Dat heeft twee oorzaken. Ten eerste betekent de komst van 5G dat er genoeg reden is voor consumenten om een nieuwe iPhone aan te schaffen. Daarnaast is het stuwmeer aan iPhone-gebruikers dat wacht om te upgraden weer een stuk groter geworden. Mensen doen steeds langer met hun smartphone, dus groeit ook de groep die wacht op nieuwe modellen.
Zo'n 350 miljoen iPhone-bezitters zijn volgens analist Daniel Ives van Wedbush Securities mogelijk toe aan een upgrade in 2020. Marktvorsers van Canaccord Genuity, Morgan Stanley en Raymond James denken dat de iPhone-verkopen volgend jaar weer zullen groeien met de komst van 5G-telefoons. En ook Apple zelf verwacht dat de iPhone in 2020 weer in de lift zit, berichtte persbureau Bloomberg in oktober.
AirPods zullen ook in 2020 een groot verkoopsucces zijn voor Apple.
Apple lanceerde dit jaar twee nieuwe versies van de AirPods. In maart waren daar de AirPods 2, een update van het originele model uit 2016. In oktober volgden de AirPods Pro, een duurder exemplaar met een nieuw ontwerp en actieve ruisonderdrukking.
Hoewel Apple geen specifieke verkoopcijfers voor de AirPods geeft, blijkt uit verschillende berichten dat de AirPods Pro van 279 euro een hit zijn. Volgens Nikkei Asian Review is de vraag zo groot dat Apple de productie heeft verdubbeld. Daarnaast is de omzet van de divisie Wearables, Home and Accessories, waar de Apple Watch, de Homepod-luidspreker en de Airpods-koptelefoontjes onder vallen, met meer dan 50 procent gestegen in 2019.
Marktkenners verwachten dat deze groei in 2020 doorzet. Analist Toni Sacconaghi van Bernstein denkt dat de AirPods volgend jaar 15 miljard dollar op zullen brengen voor Apple, tweeënhalf keer zo veel als in 2019. Dat komt overeen met schattingen van Daniel Ives van Wedbush Securities, die verwacht dat de AirPods-verkopen groeien van 60 miljoen stuks in 2019 naar 85 tot 90 miljoen exemplaren in 2020.
Apple zet waarschijnlijk nog meer in op augmented reality, een stap die mogelijk wijst op de lancering van een AR-bril.
De volgende generatie iPhones en iPad Pros krijgt volgens Bloomberg verbeterde camera's aan de achterzijde met 3D-detectie. Daarmee kunnen de apparaten 3D-reconstructies maken van kamers, objecten en mensen.
De iPhone ondersteunt via het zelfontwikkelde platform ARKit al sinds 2017 augmented reality-functies. De nieuwe camera's voeden de geruchten die al jaren gaan dat Apple werkt aan een eigen AR-bril. Daarvoor heeft het techconcern onder meer de Nederlandse IT-pionier Arthur van Hoff aangetrokken, een expert op het gebied van virtual reality en augmented reality.
Hoe die AR-bril precies werkt, daarover verschillen de meningen. Bloomberg berichtte in 2017 dat het zou gaan om een los apparaat met eigen scherm, processor en besturingssysteem. Maar een analistenrapport van TF International Securities uit oktober stelt dat Apple met andere bedrijven samenwerkt om AR-accessoires uit te brengen voor de iPhone in het tweede kwartaal van 2020. Bloomberg kwam in november weer met een bericht dat Apple in 2021 of 2022 een combi-bril met augmented en virtual reality wil lanceren, gevolgd door een lichte en slanke AR-bril in 2023.
Hoe dan ook, Apple-baas Tim Cook denkt dat AR een hoge vlucht kan nemen. Hij is al jaren fan van de technologie. Tijdens een presentatie van kwartaalcijfers in 2018 noemde hij de mogelijkheden van AR "ingrijpend", omdat het "menselijke prestaties kan verhogen in plaats van mensen te isoleren".
De nieuwe diensten van Apple zullen onder het vergrootglas blijven liggen, zoals de videodienst Apple TV+.
Analisten hebben er alle vertrouwen in dat Apple de strijd aan kan gaan met Netflix en Disney+. Toch wordt 2020 een cruciaal jaar voor de videodienst Apple TV+. Dan loopt namelijk de gratis proefperiode van twaalf maanden af voor consumenten die een nieuw Apple-apparaat hebben gekocht. Zij moeten beslissen of Apples tv-dienst het waard is om 5 euro per maand voor te betalen.
Analisten van Barclays denken dat Apple TV+ 100 miljoen abonnees kan halen in het eerste jaar, aldus CNBC. Wedbush Securities is een stuk conservatiever. De grens van 100 miljoen zit er pas over drie tot vier jaar in, denken zij. Analist Dan Rayburn van Frost & Sullivan houdt het op 10 miljoen abonnees na het eerste jaar, aldus Fortune.
Is Apple te groot en machtig? Ook in 2020 zal deze vraag vaak worden gesteld, zeker met betrekking tot de App Store.
De roep om techreuzen zoals Apple, Google, Facebook en Amazon aan te pakken, klonk steeds luider in 2019. Dat zal volgend jaar vermoedelijk niet anders zijn.
In het geval van Apple is het de App Store in het bijzonder die de aandacht heeft getrokken van toezichthouders. In juni twee appmakers Apple aan, omdat het bedrijf volgens hen een monopolie heeft op de verkoop en distributie van iOS-apps.
De Europese Commissie is zelfs een formeel onderzoek begonnen na klachten van Spotify dat Apple zijn eigen streamingmuziekdienst voor zou trekken. Verder zit het de Zweedse muziekaanbieder dwars dat Apple 30 procent commissie rekent bij aankopen via het Apple-betalingssysteem. Dat zou de kosten voor Spotify Premium-abonnementen verhogen.
"Het is het een of het ander", zei de Amerikaanse presidentskandidaat Elizabeth Warren tegen The Verge over Apples beleid ten aanzien van de App Store. "Of ze beheren het platform of ze concurreren in de winkel. Ze kunnen niet beide tegelijkertijd doen."
De Europese Commissie doet daarnaast onderzoek naar Apple Pay. Eurocommissaris Margrethe Vestager wil weten of Apple Pay concurrenten buitenspel zet.
Kortom, de macht van grote techbedrijven zal ook in 2020 hoog op de agenda staan van beleidsmakers en toezichthouders. Dit dossier is voor Apple nog lang niet gesloten.
Lees meer:
- Je AirPods zijn waarschijnlijk héél erg smerig – zo maak je ze schoon
- Dit zijn de 7 beste smartphones ter wereld
- iPhone leasen: dit moet je weten over de kosten en de voorwaarden
- 24 essentiële tips waarmee jij het beste uit je Mac haalt
- De iPhone 11 toont aan dat Apple een belangrijke les heeft geleerd