- Beleggers kijken met spanning uit naar de presentatie van de iPhone 15 tijdens een bijeenkomst van Apple op 12 september.
- Analisten van zakenbank Goldman Sachs verwachten dat de techreus ook een nieuwe Apple Watch en AirPod Pro-producten zal introduceren.
- Toch moeten beleggers een aantal risico’s die het aandeel Apple kunnen raken, in de gaten houden.
- Lees ook: Taiwanees bedrijf dat de iPhone in elkaar zet, voelt druk op de verkopen
Apple presenteert op 12 september een aantal nieuwe producten en de verwachtingen bij beleggers zijn hooggespannen. Dit betekent echter ook dat er neerwaartse risico’s zijn voor het aandeel Apple, als de techreus teleurstelt.
Analisten van zakenbank Goldman Sachs verwachten dat Apple op 12 september de nieuwe iPhone 15 presenteert, maar ook de Apple Watch Series 9, de Apple Watch Ultra 2 en een nieuwe versie van de AirPod Pro.
De analisten van Goldman denken dat de meeste nieuwe Apple-producten die eind september in de winkel liggen, iets duurder zullen zijn dan hun voorgangers. Simpelweg omdat ze bijvoorbeeld betere camera’s en accu’s hebben.
De Amerikaanse zakenbank denkt dat aandelen Apple de komende weken kunnen stijgen, maar houdt wel een paar slagen om de arm.
Beleggers moeten namelijk rekening houden met vier belangrijke risico's die de koers van het aandeel Apple kunnen drukken, waarschuwt analist Michael Ng. Dit zegt hij daar over in een recent rapport over Apple:
1. Afzwakking van de vraag naar Apple-producten
"Producten en diensten van Apple worden vooral verkocht aan consumenten. Een verslechtering van de macro-economische situatie kan de vraag van consumenten drukken."
"Apple haalt vijftig procent van de omzet uit iPhones. De verkoop hiervan is sterk afhankelijk van de upgrades van hard- en software. Het verlengen van vervangingscycli vergroot de duurzaamheid van producten, onder andere door het verbeteren van de accuduur. Tegelijk kan dit de populariteit van nieuwe producten negatief beïnvloeden, als er macro-economische tegenwind komt."
2. Verstoring van de aanvoerketen
"Hoewel de leveranciers van Apple uit de hele wereld komen, vindt de meeste productie plaats in China. Toenemende geopolitieke spanningen kunnen voor verstoringen in de wereldhandel zorgen, bijvoorbeeld via hogere fiscale heffingen op de import of export. Hoewel Apple een robuuste toeleveringsketen heeft, leunt het bedrijf voor sommige onderdelen en diensten nog steeds op enkele sleutelleveranciers."
3. Apple is niet in elke markt nummer één
"Apple concurreert op verschillende vlakken met andere bedrijven. Hoewel Apple de allergrootste vis in de vijver is, domineert het bedrijf niet en elk marktsegment. Neem bijvoorbeeld streaming, daar schiet het bedrijf tekort in de strijd tegen bijvoorbeeld Netflix. Andere partijen investeren meer in content dan Apple."
4. Wetgeving rond eerlijke concurrentie
"Apple staat onder strikt toezicht in alle markten waar het opereert. Nieuwe wetgeving kan daardoor de concurrentiepositie van het bedrijf negatief beïnvloeden. Bijvoorbeeld als het bedrijf gedwongen wordt om diensten en producten open te stellen voor het gebruik door concurrenten."
Apple kan bogen op zeer loyale klanten
Ondanks bovengenoemde risico's, denkt de analist van Goldman Sachs dat de vooruitzichten voor Apple en beleggers gunstig kunnen blijven. Het bedrijf heeft immers een grote schare loyale gebruikers (meer dan 1 miljard). "Het feit dat het bedrijf een sterke klantenbasis heeft, zijn dienstverlening uitbreidt en nieuwe producten lanceert, kan zeker tegenwicht bieden voor macro-economische tegenwind."