- In tegenstelling tot Apple hebben techbedrijven als Samsung, Microsoft en Motorola al wel een opvouwbare telefoon op de markt gebracht.
- Apple wacht waarschijnlijk met een opvouwbare telefoon tot de markt volwassen is. Dat heeft Apple ook met andere producten zoals smartwatches gedaan.
- Voorlopig is de vraag of consumenten überhaupt wel geïnteresseerd zijn in opvouwbare smartphones.
Apple is de uitvinder van de moderne smartphone: de iPhone die in 2007 werd geïntroduceerd.
Momenteel zijn concurrerende bedrijven als Samsung, Huawei, Microsoft en Motorola verwikkeld in een strijd om de beste opvouwbare telefoon, terwijl Apple zich afzijdig houdt.
Er zijn meerdere redenen waarom Apple zich nog niet op de markt voor opvouwbare telefoons heeft gestort.
Sinds de eerste opvouwbare telefoon een jaar geleden werd gepresenteerd, is duidelijk dat er nog de nodige kinderziektes moeten worden overwonnen.
Neem bijvoorbeeld Microsoft. De computergigant heeft behoorlijk wat kritiek gekregen op de 1.400 dollar kostende Surface Duo. Deze smartphone heeft twee schermen die met behulp een soepel functionerend 360-gradenscharnier als één scherm kunnen samenwerken. Reviewers zijn niet echt te spreken over de soms haperende software en de matige camera.
Samsung is inmiddels al aan zijn derde opvouwbare telefoon toe (en zelfs aan de vierde als je de 5G-versie van de Galaxy Z Flip meeneemt). Een jaar geleden werd de Samsung Galaxy Fold gepresenteerd, maar de uitrol liep maanden vertraging op, omdat bij verschillende gebruikers al binnen enkele dagen het scherm kapot ging.
Ook Motorola heeft een nieuwe versie van zijn opvouwbare Razr aangekondigd, net iets meer dan zes maanden na de introductie van het eerste model. Het nieuwe toestel heeft 5G-ondersteuning, een verbeterde camera en andere upgrades.
Opvouwbare smartphones: experimentele fase
De grillige presentatiecycli maken duidelijk dat opvouwbare telefoons zich nog altijd in een experimentele fase bevinden. Consumenten zijn mogelijk nog niet bereid een opvouwbare smartphones aan te schaffen, omdat ze weten dat er binnen een jaar waarschijnlijk een betere versie op de markt komt.
Waarschijnlijk de belangrijkste reden dat Apple voorlopig terughoudend is met opvouwbare smartphone, is heel eenvoudig: er is nog geen bewijs dat mensen er überhaupt op zitten te wachten.
Marktonderzoeker Gartner voorspelt dat opvouwbare telefoons in 2023 minder dan 5 procent van het hogere marktsegment uit zullen maken en Strategy Analytics denkt dat er in 2025 net iets meer dan 100 miljoen opvouwbare smartphones zullen worden verkocht. Dat klinkt misschien als een enorm aantal, maar vorig jaar zijn er volgens International Data Corporation zo'n 1,38 miljard smartphones verkocht.
Apple wacht af tot er een serieuze markt is
De kans is niet groot dat Apple snel met een opvouwbare telefoon komt. Het bedrijf heeft niet de reputatie de eerste te zijn op een markt, maar kiest er vaak voor apparaten uit een al bestaande productcategorie te perfectioneren en populariseren.
Kijk bijvoorbeeld naar de Apple Watch. Apple was lang niet het eerste techbedrijf dat een smartwatch presenteerde, maar is nu marktleider.
Ook in andere gevallen wachtte Apple tot een bepaalde productcategorie volwassen werd. Zo kwam Apple pas in 2014 met grote schermen voor de iPhone, terwijl voor besturingssysteem Android al veel eerder telefoons met grotere displays op de markt kwamen.
En er zijn ook de nodige producten die concurrenten al lang en breed hebben gepresenteerd, maar waar Apple nog geen eigen versies van heeft ontwikkeld. Zo heeft Apple bijvoorbeeld nog geen AR- of VR-headset op de markt gebracht, terwijl Microsoft, Samsung, HTC en Facebook allemaal apparaten voor virtual reality en augmented reality verkopen.
Waarschijnlijk sleutelt Apple wel aan een opvouwbare telefoon, want het techbedrijf heeft meerdere patenten voor apparaten met flexibele en opvouwbare schermen. Een daarvan draait om een telefoon die alleen maar uit scherm bestaat. Maar verwacht niet dat Apple op korte termijn een opvouwbaar model presenteert.