Apple is dicht bij een deal met China Mobile, de grootste mobiele provider ter wereld. Beide bedrijven zijn al sinds 2011 in gesprek over het opnemen van de iPhone in het aanbod van China Mobile.
Apple is naarstig op zoek naar manieren om meer iPhones te verkopen in China. Het marktaandeel van de iPhone is weggezakt tot 5 procent in het tweede kwartaal, het laagste percentage sinds eind 2010. Door de tegenvallende verkopen zag Apple de omzet in China dalen met 14 procent in april, mei en juni.
China is na Europa en de VS de belangrijkste markt voor Apple. Bovendien is het land meer en meer een cruciale markt voor mobiele apparaten. Een derde van de smartphones wereldwijd wordt inmiddels in China afgezet, aldus marktonderzoeker Canalys.
Chinese telefoonmakers als Lenovo, Yulong, Huawei, ZTE en Xiaomi knabbelen met relatief goedkope smartphones aan het marktaandeel van Apple. Maar ook grote concurrent Samsung is Apple met grote stappen voorbijgegaan in China en heeft een marktaandeel van 18 procent.
Doorbraak voor Apple
Een overeenkomst met China Mobile zou aanstaande zijn, schrijft The Wall Street Journal. Dat zou een doorbraak betekenen voor Apple. De provider is met 700 miljoen klanten zeven keer groter dan de marktleider in de Verenigde Staten, Verizon Wireless.
Al sinds 2011 praten beide bedrijven over het opnemen van de iPhone in het assortiment van China Mobile. Maar tot nu toe liepen de gesprekken op niets uit.
De kern van het probleem is als volgt. Apple moet de iPhone aanpassen voor het netwerk van China Mobile, omdat het Chinese concern een afwijkende technologie gebruikt. Voordat Apple dat doet, wil het de garantie van China Mobile dat het een bepaald aantal iPhones afneemt. Maar dat is een horde voor de Chinese provider, die liever niet van tevoren al fors wil investeren in de dure iPhone.
Eind juli reisde Cook opnieuw af naar China om te praten over samenwerking. Beleggers anticiperen alvast op de deal. De afgelopen twee maanden is de beurskoers van Apple gestegen naar 500 euro, onder meer door geruchten over een deal met China Mobile.
Win-win-situatie
Met de goedkopere iPhone in het vooruitzicht, zou China Mobile meer interesse hebben. De Chinese provider kan wel een succesje gebruiken. Het bedrijf kampt met een terugval in inkomsten, doordat consumenten minder bellen en sms’en door de opkomst van mobiel internet.
Ook valt het aantal gebruikers van 3G tegen. Nog geen 20 procent van de klanten van China Mobile heeft 3G, fors minder dan de 38 procent van concurrent China Unicom. China Telecom doet het nog beter met 50 procent. Met de iPhone kan China Mobile het 3G-gebruik opkrikken, denken analisten. Ook is een geschikte telefoon om de uitrol van 4G te promoten, vermoedelijk halverwege 2014.
Voor Apple betekent een overeenkomst met China Mobile een enorme kans om meer iPhones en iPads te verkopen. Zakensite Forbes schat dat Apple de komende zeven jaar zo’n 100 miljoen iPhones extra kan afzetten in China. Daardoor zou de beurswaarde van Apple met zo’n 45 miljard dollar stijgen.
Lees ook
Redt gouden iPhone Apple in China?
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl