Apple heeft Coca-Cola verdreven van de eerste plaats op de wereldwijde ranglijst van meest waardevolle merken. Ook Google is het iconische merk voorbij gestreefd.
Dat maakte het Britse advies- en merkenbureau Interbrand maandag bekend. Het is voor het eerst in 13 jaar dat Coca-Cola de lijst niet aanvoert.
Apple is volgens het internationaal leidende bureau 98,3 miljard dollar (72,6 miljard euro) waard. Interbrand publiceert elk jaar de ranglijst waarin de merkwaarde van de 100 meest waardevolle merken ter wereld onderzocht worden. Op de tweede plaats staat Google (93 miljard dollar) en Coca-Cola (79 miljard dollar) is gezakt naar de derde plek.
“Zo nu en dan verandert een bedrijf ons leven, niet alleen met zijn producten maar met zijn hele gedachtengoed. Dit is de reden waarom we na 13 jaar Coca-Cola aan de top, nu Apple op nummer 1 terugzien”, aldus Patrick Stal van Interbrand Amsterdam.
Onderscheidende factor
De lijst van Interbrand bestaat sinds 2000. Destijds stond Apple op plaats 49. Al die jaren voerde Coca-Cola de lijst aan. Interbrand berekent de merkwaarde, dus niet de waarde van het bedrijf. Volgens de merk adviesbureau is het naast bekendheid, vooral belangrijk hoe het merk afsteekt ten opzichte van concurrenten en in hoeverre het meer is dan een productmerk alleen wat de doorslag geeft.
Dat laatste betekent dat, hoewel Coca-Cola niet langer de nummer 1 is, het nog steeds een ijzersterk merk is in de zin dat een bijna de helft van de waarde van het bedrijf in het merk zit. Coca-Cola, dat volgens Interbrand een merkwaarde heeft van 79 miljard dollar, is op de beurs zo'n 170 miljard euro waard. De waarde van Apple is afgerond 439 miljard dollar op basis van de aandelenkoersen afgelopen vrijdag.
Philips meest waardevolle Nederlandse merk
Philips is nog altijd het meest waardevolle merk in Nederland met een waarde van 9,8 miljard dollar. Het concern staat op plek 40. Shell staat op plek 73 (5,5 miljard dollar), Heineken op plek 92 (4,3 miljard dollar).
Het merk Facebook is volgens Interbrand 7,7 miljard dollar waard. Daarmee is het sociale netwerk de snelste stijger in de lijst. Toen het bedrijf vorig debuteerde schatten de Britten de waarde van het merk Facebook nog op 5,4 miljard dollar.
Z24/ANP
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl