Techreus Apple kijkt vol vertrouwen vooruit, ondanks de grootste dip ooit in de verkoop van iPhones. Dat komt vooral door het potentieel van zogenoemde ‘wearables’ zoals de draadloze Airpod-oortjes en de Apple Watch.
Dat meldde het concern bij de publicatie van de cijfers over het tweede kwartaal van zijn gebroken boekjaar. Dit komt grofweg overeen met de eerste drie maanden van 2019.
De verkopen van iPhones daalden in die periode met 17 procent op jaarbasis. Toch toonde topman Tim Cook zich optimistisch: de divisie voor ‘wearables’ heeft volgens de baas van Apple de omvang van een gemiddeld bedrijf uit de Fortune-lijst van de 200 grootste bedrijven van de VS.
Topman Cook zag evengoed de verkopen van de smartphones in China , waar het bedrijf kampt met moordende concurrentie van onder meer Huawei, Oppo en Xiaomi, al enigszins stabiliseren. Daarmee lijken prijsdalingen die in het land werden doorgevoerd hun vruchten af te werpen. Voor het lopende kwartaal is Cook dan ook positief gestemd.
Daling verkoop iPhone drukt omzet Apple
De omzet van Apple daalde in het afgelopen kwartaal met 5 procent tot 58 miljard dollar. Tegenover de daling van de iPhone-verkopen stonden hogere opbrengsten uit diensten als Apple Music en de App Store. Daar was sprake van een omzetstijging tot 11,5 miljard dollar. Dat was 1,6 miljard dollar meer in vergelijking met een jaar eerder. De dienstentak van Apple is goed voor circa een derde van de brutowinst van het bedrijf.
Onder de streep hield Apple 11,5 miljard dollar over, tegen een winst van 13,8 miljard dollar in dezelfde periode een jaar eerder.
Voor het lopende kwartaal rekent Apple op een omzet tussen de 52,5 miljard en 54,5 miljard dollar. Het vooruitzicht van omzetgroei stemde investeerders tevreden. Het aandeel Apple ging in de zogeheten nabeurshandel in de VS stevig vooruit.