Bus- en tramchauffeurs moeten dagelijks tientallen keren ingrijpen om een ongeluk te voorkomen met een bellende of appende fietser. OV-bedrijven zeggen dat ze steeds vaker een noodstop moeten maken omdat fietsers en voetgangers niet meer naar het verkeer kijken, maar naar het scherm van hun telefoon.
Dat levert gevaarlijke situaties op, want passagiers in het openbaar vervoer hebben geen gordel om, en bij een noodstop worden passagiers door de bus heen geslingerd. Dat stellen bus- en trambedrijven Connexxion, Syntus, RET, GVB en HTM tegen het AD.
40 ingrepen op een rit
Vooral de opkomst van WhatsApp is een plaag, stelt een woordvoerder van Syntus. “Wie belt, kijkt tenminste nog voor zich uit. Dankzij Whatsapp fietsen grote groepen jongeren rond als een kip zonder kop.” De vervoerder HTM uit Den Haag zegt dat op sommige ritten 40 keer moet worden ingegrepen vanwege een fietser of voetganger die met zijn telefoon bezig is. Het gaat dan om acties van toeteren tot een noodstop maken.
Hoe vaak er daadwerkelijk ongelukken gebeuren vanwege appende fietsers is onduidelijk. De politie houdt geen cijfers bij, en volgens de OV-bedrijven ontkennen fietsers vaak dat ze met hun telefoon bezig waren vanwege de verzekering. Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid stelt dat bij 20 procent van de fietsongevallen met jongeren een telefoon in het spel is.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl