- Aanbieders van deelvoertuigen kampen met steeds hogere verzekeringskosten, omdat schade lastig is te verhalen op de gebruiker.
- Verzekeringsexpert Aon start daarom een proef waarbij de polis wordt verschoven van het voertuig naar de bestuurder.
- Het is idee dat mensen voorzichtiger rijden als ze zelf verzekerd zijn voor aansprakelijkheid.
- Lees ook: Precies dezelfde autoverzekering als de buurman kan 200 euro duurder zijn
Platforms als Felyx, Snappcar, GreenWheels en GO Sharing kampen met een groot probleem: deelvoertuigen zijn steeds lastiger te verzekeren.
Consumenten die een auto, scooter of fiets lenen, zijn vaak onvoorzichtig. Het voertuig is niet hun eigendom en daardoor rijden ze relatief veel schade. Dat leidt tot stijgende verzekeringspremies voor de aanbieders van deelvervoer.
Verzekeringsexpert Aon start daarom met een proef van minimaal drie maanden in Rotterdam, waarbij de verzekering wordt verschoven van de eigenaar van het voertuig naar de bestuurder. Bij de pilot zijn ook het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de gemeente Rotterdam, RDW, Vattenfall, SafeDrivePod, Loyens & Loeff en MS Amlin betrokken.
“Een huurder van een deelvoertuig moet de financiële consequenties van onverantwoord rijgedrag of het onzorgvuldig omgaan met deze voertuigen financieel voelen”, zegt Evert-Jeen van der Meer, industry director Mobility bij Aon, in een persbericht. “Ik verwacht echt dat we hierdoor veel minder schade aan deelvoertuigen gaan zien en dat we mensen stimuleren om veilig aan het verkeer deel te nemen.”
Lagere premie als je veilig rijdt
Deelbedrijven doen al van alles om bestuurders veiliger te laten rijden. Zo moeten gebruikers van Felyx en GO Sharing na een rit een foto maken waarop te zien is hoe de scooter geparkeerd is. Huurders van een deelauto moeten vooraf de wagen controleren op schade en na afloop nieuwe schade melden via de app.
Toch is dit niet genoeg, stelt Aon. "Voor verzekeraars is de verhouding tussen premie en schade scheefgegroeid."
Aan de pilot in Rotterdam doen enkele honderden gebruikers mee van elektrische deelauto's. Bij de proef wordt het rijgedrag bijgehouden en gekoppeld aan eventuele schades.
Rijdt iemand veel schade, dan kan deze persoon een hogere premie krijgen of worden geblokkeerd. In het uiterste geval kan hij of zij alleen maar toegang krijgen tot bijvoorbeeld een e-bike.
Andersom geldt ook dat een bestuurder die schadevrij en veilig rijdt een lagere premie kan krijgen of een andere beloning, zoals een hoeveelheid gratis minuten of het rijden in een luxer model.
"Ik ben ervan overtuigd dat we met deze proeftuin deelmobiliteit verzekerbaar houden en onze kennis en ervaringen ook kunnen gebruiken voor de verhuurmarkt waar de verzekerbaarheid inmiddels ook een probleem wordt", aldus Van der Meer van Aon.
[activecampaign form=34]