NS en de bouwers van de Fyra hebben een akkoord bereikt over wat er moet gebeuren met de Fyra-hogesnelheidstreinen. 

Dat hebben de partijen, de Nederlandse Spoorwegen (NS), het Italiaanse AnsaldoBreda en moedermaatschappij Finmeccanica, maandag bekendgemaakt. Afgesproken is dat alle Fyra’s teruggaan naar Italië en dat de NS daar 125 miljoen euro voor terugkrijgt. Het akkoord moet jarenlange juridische procedures voorkomen. 

‘Treinen zijn dus betrouwbaar’

AnsaldoBreda is tevreden met het akkoord. ,,Het geeft aan dat de treinen betrouwbaar zijn en opnieuw kunnen worden ingezet. Dat is ook zeker ons doel. We zijn daarvoor met verschillende partijen in onderhandeling”, liet woordvoerder Alessio de Sio maandag weten.

Als de treinen worden doorverkocht, krijgt de NS een extra bedrag van AnsaldoBreda. Dat bedraagt volgens de Italianen maximaal 21 miljoen euro voor alle 16 treinen. AnsaldoBreda ziet nu af van een schadeclaim, maar noemt zich geen verliezer of winnaar in de strijd. ,,Noem het maar een gelijkspel”, aldus De Sio.

Belgen hebben niet geschikt

De juridische afwikkeling met de Belgische Spoorwegen (NMBS), die drie treinen hadden besteld, is een andere kwestie. De treinen voor België zijn nooit afgeleverd en de voorschotten die de Belgen hadden betaald voor de Fyra’s zijn teruggestort.

De NMBS diende in september wel een schadeclaim in tegen AnsaldoBreda voor onder meer misgelopen inkomsten voor een totaalbedrag van 40 miljoen euro. De Italianen studeren nog op de schadeclaim die zij willen indienen. ,,Er wordt momenteel niet onderhandeld'', zei De Sio. ,,Maar misschien zien ze in België ook wel de voordelen van een schikking, zoals de NS heeft getroffen.''

CDA en D66 willen opheldering

CDA-Kamerlid Sander de Rouwe heeft inmiddels een Kamerdebat over de deal aangevraagd. Volgens D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven lijkt het goed nieuws dat de Fyra-treinen nu terug gaan naar de fabriek in Italië, maar zij wil wel opheldering over wat er precies is afgesproken. ,,Ik zie voordelen van het op korte termijn afsluiten van de zaak, maar ik wil weten wat de financiële consequenties zijn voor het kabinet en wat dit gaat betekenen voor de prijs van het treinkaartje.''

CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg, die de parlementaire enquête naar de Fyra voorzit, noemt het een goede zaak dat de enquêtecommissie niet meer te maken krijgt met juridische procedures. ,,Op de enquête heeft dit geen invloed. De hoofdvraag daarvan blijft staan.'' Inhoudelijk wil Van Toorenburg niet reageren op de Fyra-deal omdat ze enquêtevoorzitter is.

 

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl