Het staat reizigers die het niet zien zitten om aan boord te stappen van een Boeing 737 MAX uiteraard vrij om af te zien van de vlucht, maar de kosten van het annuleren zijn op dit moment voor eigen rekening. Dat zegt reisorganisatie TUI, die momenteel drie toestellen van het type in gebruik heeft.
De ramp met het toestel 737 MAX-8 van Ethiopian Airlines dit weekend zorgt wereldwijd voor de nodige scepsis. In verschillende landen blijven toestellen van het type 737 MAX uit voorzorg aan de grond. Het is de tweede ramp met een vliegtuig van het betreffende type in een paar maanden tijd.
Europese en Amerikaanse luchtvaartautoriteiten zien nog geen noodzaak het gebruik van de toestellen op te schorten. TUI zei eerder al nauw contact te hebben met de autoriteiten en met Boeing zelf en zal eventuele extra aanwijzingen opvolgen.
Eerder op maandag vertrok een TUI-vlucht met een Boeing 737 MAX naar het Spaanse Tenerife. Volgens de reisorganisatie waren er geen annuleringen.
Corendon krijgt later dit jaar en volgend jaar de beschikking over twee Boeing 737 Max-toestellen. Het eerste toestel wordt in mei afgeleverd. In april volgend jaar volgt een tweede.
KLM heeft geen toestellen van het type in gebruik. Luchtvaartmaatschappijen die volgens Boeing al wel vliegen met de 737 Max zijn onder meer Icelandair, Norwegian Air en LOT Polish Airlines.
Geen nieuwe richtlijn van Boeing voor 737 MAX
Vliegtuigfabrikant Boeing zei maandag dat het onderzoek naar de crash van Ethiopian Airlines zich in de beginfase bevindt en dat het niet nodig is om nieuwe richtlijnen te geven voor gebruikers van haar 737 MAX-8-vliegtuigen op basis van de informatie die het tot nu toe heeft.
"Veiligheid is onze eerste prioriteit en we nemen alle mogelijke maatregelen om alle aspecten van dit ongeval goed te begrijpen, in nauwe samenwerking met het onderzoeksteam en alle betrokken regelgevende instanties", zei een woordvoerder van Boeing in een verklaring aan persbureau Reuters.
De Chinese luchtvaartautoriteit besloot maandag bijna honderd Boeing 737 MAX 8-vliegtuigen aan de grond te houden, meer dan een kwart van de wereldwijde vloot van deze vliegtuigen, na de dodelijke crash in Ethiopië. Ook Ethiopian Airlines en Cayman Airways houden de toestellen aan de grond.