Annemieke Degens Dil was samen met haar man jarenlang voor 50 procent eigenaar van de Nederlandse tak van Flying Tiger. Het Deense winkelconcept met leuke designdingetjes voor lage prijzen groeide de afgelopen jaren fors in Nederland.

Net als bij de Action wisselt het assortiment bij Flying Tiger snel: maandelijks komen zo’n driehonderd nieuwe producten de vloer op. Dat maakt een bezoek steeds verrassend. Zo wisselen de gewilde leesbrillen regelmatig van design. Maar anders dan bij Action ogen de winkels niet extreem goedkoop.

Na acht jaar vindt Degens Dil het een mooi moment om er een punt achter te zetten. Ze verkoopt haar aandeel van 50 procent in de Nederlandse Tiger-winkels aan het Deense moederconcern, zo meldt ze donderdag tegenover Het Financieele Dagblad.

“De reden is dat ik altijd een keten aan het opbouwen was, maar bij nummer 22 wordt het meer copy-paste. Dan kun je beter een ander soort iemand neerzetten. Er komt per 1 januari een operational manager vanuit Denemarken”, zegt ze tegen de krant.

Geschikte locaties

In 2008 begon Degens Dil met de eerste Flying Tiger in Nederland. Afgelopen jaar boekte tiger in Nederland een winst van 2,3 miljoen euro, op een omzet van 15 miljoen euro, zo blijkt volgens het FD uit gedeponeerde jaarcijfers. Degens Dil denkt dat de omzet dit jaar zo’n 15 procent groeit.

Volgens Degens Dil is de grootste uitdaging voor Flying Tiger in Nederland het vinden van geschikte locaties. "We zouden wel harder willen groeien, maar het is niet zo gemakkelijk om geschikte panden te vinden. We willen unieke winkels in drukke binnensteden", zegt ze tegen het FD.

Moederbedrijf Zebra werkt in veel landen met joint ventures tussen een lokale ondernemer en het Deense hoofdkantoor. In totaal is Flying Tiger met 700 winkels actief in 29 landen. Nu Degens Dil uitstapt wordt Nederland één van de weinige landen waar de Denen zelf volledige controle hebben.

De oprichter van Tiger is Lennart Lajboschitz , hij startte in 1995 met één winkel in Kopenhagen en bestiert nu een waar imperium dat vorig jaar zo’n 480 miljoen euro omzette. Tiger voorziet bestaande producten als een rekenmachine of servet van een eigen fris design. Het voert alleen producten onder eigen naam, werkt met ronde prijzen en doet niet aan aanbiedingen.

LEES OOK: Dit zeggen 4 Nederlandse winkelsluitingen over het lot van C&A: helemaal niets