De maker van de populaire Angry Birds spellen, Rovio, lanceert zaterdag een eigen tekenfilmreeks van 52 afleveringen voor alle platformen. Het Finse bedrijf komt ook met een eigen videokanaal.
De vliegende varkens en vogels van de Angry Birds zijn de afgelopen jaren immens populair geworden op mobiele apparaten en dit heeft in de geleid tot een grote hoeveelheid merchandise zoals Angry Birds-kussens, halloweenpakken en bordspellen.
Maker Rovio wil zijn entertainmentstrategie naast merchandising uitbreiden in de richting van televisie en films. Vanaf komend weekend zal er daarom iedere week een nieuwe aflevering beschikbaar komen van een Angry Birds-tekenfilmserie in twaalf verschillende landen. Daarnaast liggen er plannen op tafel voor een speelfilm in 2016. Zo meldde zakenkrant The Wall Street Journal maandag.
Angry Birds Videokanaal
Om de nieuwe tekenfilms aan de man te brengen heeft Rovio een deal gesloten met de Comcast Corporation om een eigen ‘Angry Birds Toons’ videokanaal te beginnen. Het kanaal kan bekeken worden bij tv-op-aanvraag, de website en de televisieapp van Comcast.
Verder komt er een Samsung-app beschikbaar en een live-internetkanaal van mediabedrijf Roku. De bestaande apps van Rovio worden ook onder handen genomen. Na een nieuwe update zal er in het homescreen een ‘channel’-knop worden weergegeven, waarmee direct op het nieuwe videokanaal kan worden ingeschakeld.
Veel concurrentie
Met de stap in de televisie en filmwereld gaat Rovio de concurrentie aan met een aantal grotere en meer ervaren entertainmentbedrijven. Maar Rovio is naar eigen zeggen bereid de strijd aan te gaan. Het heeft het aantal cartoonisten in dienst de afgelopen twee jaar al verdrievoudigd naar 75 mensen. Met met een agressieve marktbenadering denkt het bedrijf een winstgevende positie te kunnen veroveren.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl