Android is verreweg het populairste besturingssysteem onder makers van smartphones. Maar in die hoek wordt niet het grote geld verdiend: Apple strijkt met die eer.
Op het eerste gezicht zijn de cijfers overweldigend. Volgens cijfers waar marktanalist IDC dinsdag mee kwam had Android maar liefst 77 procent van de smartphonemarkt in handen in de laatste drie maanden van vorig jaar.
Het besturingssysteem van Apple, iOS, kwam daar ver achteraan met 20 procent. Windows Phone is slechts goed voor 2,8 procent.
Maar vertaalt zich dat ook in grote operationele winst? Nou nee.
11 procent van de winst
Een andere grote marktonderzoeker, Strategy Analytics, deed met een schatting van de operationele winsten die in het vierde kwartaal in de smartphonebranche werden gemaakt. Wat blijkt? Producenten van Android-telefoons namen maar 11 procent van de wereldwijde brutowinsten in het vierde kwartaal voor hun rekening. De omvang voor de gehele sector bedroeg 21,2 miljard dollar.
Zo weinig verdienden de Android-makers nog nooit: in dezelfde periode in 2013 haalden ze nog bijna 30 procent binnen. In dit lijstje is iOS wél aanvoerder: 88,7 procent van de winst ging naar Apple. In 2013 was dat nog 71 procent.
Samsung onder druk
Apple's strategie van prestigieuze producten met een hoge marge is dus erg succesvol. In oktober, november en december van 2014 boekte de iPhone-maker zelfs de grootste bedrijfswinst ooit, met ruim 18 miljard dollar.
Eigenlijk lukte het alleen Samsung om flink te verdienen aan Android-telefoons. Maar de winsten bij Samsung staan onder druk. Het bedrijf heeft met name last van de moordende concurrentie in China en Europa.
Samsung's tegenspelers gaat het slechter af. Het Taiwanese HTC is maar net winstgevend. Sony, dat ook Android-telefoons maakt, werd vorig jaar nog gedwongen om zwaar af te schrijven op de mobiele telefonie-tak, wat het verwachte nettoverlies naar beneden joeg.
Op de Chinese markt doen lokale producenten als Xiaomi, Huawei en Lenovo het prima. Maar op hun goedkope modellen zitten zulke lage marges, dat ze geen revolutionaire winsten maken. Juist de vraag naar goedkope smartphones stuwde het Android-marktaandeel.
Het is vraag wat 2015 gaat brengen. "Nu Apple met iPhones met grote schermen is gekomen, liggen er weinig nieuwe kansen meer voor het bedrijf", zegt IDC-analist Ramon Llamas. "Ondertussen is de groei van Samsung in 2014 afgevlakt, waardoor Android op kleinere producenten moet vertrouwen om de afzet te vergroten."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl