Het gaat slecht in Born, de vestigingsplaats van Nedcar. In december 2009
vroeg de autobouwer opnieuw deeltijd-WW aan, voor maar liefst 60 procent van
de medewerkers. Productiecijfers voor dit kalenderjaar had Nedcar niet zo
snel paraat, maar dat er veel minder auto’s gebouwd zijn dan in 2008, wordt
in Limburg bevestigd.

Voor de crisis
En dan te bedenken dat het er kort geleden nog zo goed uitzag. Eigenaar
Mitsubishi besloot naast de Colt ook de SUV Outlander in Born te maken en er
kwam een nieuw model van de Colt. Het veertigjarige bedrijf, ooit opgericht
voor de productie van Dafjes, leek verzekerd van jaren werk.

Maar in het derde kwartaal van 2008 sloeg de crisis keihard toe. Uiteindelijk
rolden er nog geen 60 duizend auto’s van de band in een fabriek die er 200
duizend per jaar zou moeten kunnen maken.

Crisis niet grootste dreiging
Toch is het niet per se de economische crisis die het voortbestaan van Nedcar
bedreigt. Iedere autofabriek heeft immers last van de crisis.

Er loert een ander gevaar. De Britse zakenkrant The
Financial Times
berichtte donderdag 3 december over een eventueel
huwelijk tussen PSA, het moederbedrijf van zowel Peugeot als Citroën, en het
Japanse Mitsubishi, de eigenaar van Nedcar.

Tot nu toe leek de samenwerking tussen de twee automakers juist in het
voordeel van Nedcar te werken.

PSA wilde graag voor Citroën en Peugeot een crossover, een soort kruising
tussen een SUV en een personenauto, gaan maken. Het lag voor de hand om niet
zelf vanaf de grond een model te ontwikkelen, maar een variant te bouwen van
de succesvolle Mitsubishi Outlander.

Omdat men in Born toch al klaar stond om die auto voor de Europese markt te
bouwen, leek het voor de hand te liggen om de Citroën C-Crosser en de
Peugeot 4007 in Limburg te produceren. Nedcar meldde in de zomer van 2008
dat de modellen vanaf begin 2009 van de band zouden rollen.

Dat bleek voorbarig. De vraagt naar auto's is ingezakt, en in Japan, waar de
Franse crossovers nu gemaakt worden, kunnen ze de vraag makkelijk aan, maar
de hoop is er nog steeds. In april 2010 horen ze in Limburg meer.

Strategie van de Fransen
Hoe kan het dan dat de samenwerking tussen Mitsubishi en PSA straks in het
nadeel van Nedcar gaat werken?

Tot nu toe koos Peugeot voor losse samenwerkingsverbanden met verschillende
autofabrikanten. Zo werd de kleine Peugeot 107 samen met Toyota ontwikkeld,
deelt het dieseltechnologie en motoren met Ford, en werkt het bij de
productie van de 4007 en de C-crosser van Citroën en de ontwikkeling van een
elektrische auto samen met de Japanners.

Kiest PSA ervoor om een aanzienlijk aandelenbelang in Mitsubishi te nemen, of
nemen ze via een aandelenruil een belang in elkaar, dan ligt het voor de
hand dat de twee fabrikanten heel goed gaan kijken waar synergievoordelen te
halen zijn. Ze zijn immers meer dan collega's, maar partners.

"En dan zullen de twee een lange-termijnoplossing voor Born moet vinden",
zegt de Duitse autoprofessor Ferdinand Dudenhöffer.

Het recente verleden heeft aangetoond dat landen zonder eigen automerken, het
afleggen tegen de echte autolanden. Zo was de Opel-fabriek in Antwerpen net
als Nedcar qua efficiëntie zeker niet de minste, maar is het wel de
vestiging die telkens als eerste genoemd werd als het ging om locaties van
de bedreigde automaker die met sluiting werden bedreigd.

Impact samengaan Mitsubishi en PSA
Born is, zelf na het recente vertrek van het Europese hoofdkantoor van
Mitsubishi uit Nederland, een belangrijk bruggenhoofd voor de Japanners.
Maar voor een Japans-Franse combinatie is het slechts een van de vele
Europese productiefaciliteiten.

Is er nog hoop? De hoogleraar automobieleconomie uit Essen betwijfelt of PSA
daadwerkelijk met aandelen in Mitsubishi stapt. Het zou compleet afwijken
van de strategie die het Franse concern tot nu toe gevolgd heeft. En dat
geeft hoop.

Maar mochten de twee kiezen voor een (gedeeltelijk) samengaan, dan heeft
Nedcar te vrezen voor de toekomst. "In Europa is er overcapaciteit. Het
zou voor Mitsubishi en PSA aantrekkelijker zijn om de productie naar
Oost-Europa te verplaatsen." En laten ze nou net bezig met de bouw van
een gezamenlijke fabriek in Rusland.

Lees ook:

Volkswagen stapt in Suzuki

NedCar wil verlenging deeltijd-WW voor deel werknemers

Peugeot and Mitsubishi eye capital tie-up (Financial
Times)

Nog geen Franse auto's bij Nedcar

NedCar gaat deeltijd-WW aanvragen

Nedcar wil weer werktijdverkorting

Mitsubishi schrapt negentig banen in Nederland

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl