Google en Apple zijn de meest succesvolle techbedrijven van deze eeuw. Toch
zijn ze jaloers op elkaar.
Allebei willen ze een dominante speler worden in de mobiele wereld. En in hun
streven naar macht en omzet houden ze elkaar scherp in de gaten en kopiëren
ze elkaars strategieën. Op verschillende vlakken wedijveren Google en Apple
om mobiel succes.
Aandacht
Apple is de koning van de hype. Aan iedere productaankondiging gaat een
volledige radiostilte vooraf en niets voedt geruchten als een radiostilte
van Apple.
Eind januari komt Apple met nieuws. De verwachting is dat Steve Jobs tijdens
het Apple-persevenement een tablet-pc tevoorschijn tovert.
Tot die tijd zou de techwereld de adem inhouden. Maar Google heeft Apples
trucje afgekeken. Op dinsdag 5 januari trok Google ineens alle aandacht met
de presentatie van een
eigen smartphone, de Nexus One.
Succestelefoon
Google heeft eerder al een besturingssysteem voor mobiele telefoons
ontwikkeld, Android. Maar een besturingssysteem is een stuk minder sexy dan
de jaloersmakend succesvolle smartphone van Apple, de iPhone.
Bovendien verdient Google niet direct aan Android. Om zowel inkomsten als
status te verzamelen op de snel groeiende smartphonemarkt, heeft Google nu
de Nexus. Het apparaat oogt veelbelovend, maar heeft nog een lange weg te
gaan om de bijna mythische status van de iPhone te bereiken.
Muziek
Mobieltjes zijn niet alleen mooie hebbedingen, maar zeker ook gewild vanwege
de dingen die je ermee kan doen. Apple heeft dat al aangetoond met de
succesvolle iPhone-apps, speciale toepassingen voor de smartphone.
Muziek is ook een voorbeeld van interessante content. Sinds de
introductie van zijn muziekwinkel iTunes in 2003 is Apple voorloper in
downloadbare liedjes. Een nieuwe digitale ontwikkeling is echter streaming
muziek: liedjes niet meer downloaden, maar direct van internet afspelen.
Google startte eind 2009 een
experiment hiermee, in samenwerking met muzieksites Lala en iLike.
Apple kon uiteraard niet achterblijven. Nog geen twee maanden na de berichten
over Googles muziekdienst, kocht
Apple Lala.
Telefoons zijn meer en meer verbonden met internet. Streaming muziek op je
mobiel een interessante ontwikkeling, omdat een toestel niet meer
volgestouwd hoeft te worden met liedjes.
Adverteren
Google verdient met advertenties, Apple met de verkoop van mooie, dure
elektronica. Deze tweedeling gaat steeds minder op. Google heeft zoals
gezegd nu ook een mooie, dure telefoon.
Tegelijkertijd begeeft Apple zich op nieuw terrein: de advertentiemarkt. Het
bedrijf staat
op het punt Quattro in te liijven, een bedrijfje gespecialiseerd in
advertenties op mobiele telefoons. Het lijkt een directe reactie op Google,
dat twee maanden geleden een vergelijkbaar advertentiebedrijf, Admob,
overnam.
Snelste stijger
Vooralsnog is noch Apple, noch Google leidend in de mobiele wereld. Het Finse
Nokia maakt nog
altijd de meeste smartphones en ook de Blackberry gaat nog vaker over de
toonbank dan Apples iPhone.
Apple en Google hebben echter genoeg kennis en guts om in de toekomst
een dominante plek in de mobiele wereld op te eisen. De vraag is nu wie die
snelste stijger is. Apple heeft met de iPhone een extreem
gebruikersvriendelijke telefoon weten te maken. Ook heeft Apple een grote
voorsprong in de verkoop van digitale muziek.
Google is de koning van het internetzoeken èn van het verdienen aan
internetzoeken.
Beide techreuzen zien in dat mobiele heerschappij èn een mooie telefoon èn
interessante content èn een goed verdienmodel vereist. Allebei hebben ze hun
sterke en zwakkere punten.
Ze zullen elkaar scherp in de gaten houden de komende tijd.
Lees ook:
presenteert smartphone Nexus One
Lala koopt
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl