Op de vraag wat de ex-dealmaker van ABN Amro Wilco Jiskoot, de ex-topman van
Unilever Anthony Burgmans en de ex-topman van Laurus Harry Bruijniks bij een
familiebedrijf uit Brabant kwamen doen, was maar een antwoord mogelijk. De
familie Van Eerd ging op overnamepad.

Het bedrijf was afgelopen maart, bij de aanstelling van drie toppers als
commissaris bij Jumbo, vrij open in de doelstelling. Binnen vijf jaar moest
het marktaandeel verdubbelen van 5 naar 10 procent.

Mocht de vrijdag 18 september aangekondigde overname van Super de Boer (SdB)
slagen, dan heeft het nieuwe fusiebedrijf in een keer 13 procent van de
markt in handen. Super de Boer’s grootaandeelhouder, het Franse
supermarktconcern Casino, heeft 57 procent van de aandelen in handen en
sprak alvast zijn steun uit voor het bod van Jumbo.

Zeker van de overwinning is Jumbo nog niet, maar voor ieder probleem staat een
supercommissaris klaar om het bedrijf met raad en daad bij te staan.

De financiering
Eerste vraag is: waar haalt Jumbo het geld vandaan? Jumbo heeft per aandeel
4,20 euro geboden voor het beursgenoteerde SdB. Dit komt neer op een totaal
van 480 miljoen euro. Kenners zijn het erover eens dat Jumbo dat bedrag niet
in zijn eentje zomaar op kan hoesten.

De vormgeving van de deal is nog niet duidelijk, maar analisten stellen op
anonieme basis dat Casino mogelijk zelf een belang krijgt in het nieuwe
fusiebedrijf. Ook durfinvesteerder CVC, eigenaar van concurrent Schuitema
die de C1000-winkels exploiteert, wordt genoemd als mogelijke geldschieter.

De kans is in ieder geval groot dat Jumbo-commissaris Wilco Jiskoot een aantal
telefoontjes heeft gepleegd tijdens de voorbereiding van het bod. De oud-ABN
Amro bankier stond tot 2007 bekend als dé dealmaker die Nederlandse
bedrijven bijstond bij fusies en overnames. Ook in supermarktland is Jiskoot
geen onbekende. Bij de escalatie van het boekhoudschandaal van Ahold in
2003, regelde Jiskoot de noodfinanciering die Ahold's meest acute problemen
oploste.

De integratie van de winkels
Jumbo heeft 125 winkels, Super de Boer 315. Het is niet waarschijnlijk dat
alle Super de Boers worden omgebouwd tot Jumbo's. Een van de succespijlers
van Jumbo is het grote assortiment. Elke Jumbo heeft minimaal 30 duizend
artikelen. Een groot aantal Super de Boers is simpelweg te klein om dat
assortiment kwijt te kunnen.

Ook is het niet heel makkelijk om filialen die wel groot genoeg zijn om Jumbo
te worden, in een keer om te bouwen. Daar weet Jumbo-commissaris Harry
Bruijniks alles van. Toen Bruijniks aan het roer stond bij Laurus was hij
verantwoordelijk voor de formules Super de Boer, Edah en Konmar.

Bruijniks sleutelde flink aan de formules. Onder zijn leiding werd een groot
aantal Edah- en Konmar-fillialen omgebouwd tot Super de Boer. Na flinke
klappen in de prijzenoorlog van 2005 moest Bruijniks de formules Konmar en
Edah helemaal verkopen. Hij moest uiteindelijk in 2006 het veld ruimen bij
Laurus wegens een conflict met de commissarissen over de koers van Super de
Boer.

Inkoop
Naast de financiering en de integratie van Super de Boer, moet Jumbo ook
nadenken over de inkoop. Nu de prijzen in de winkels onder druk staan,
proberen de supermarkten de marges op te krikken door de inkoopprijzen te
verlagen.

Op het gebied van inkoop is voor de combinatie Jumbo-Super de Boer op korte
termijn het meeste voordeel te halen. Jumbo is lid van inkooporganisatie
Superunie, die ongeveer 2000 winkels vertegenwoordigt, wat neerkomt op 34
procent van de markt. Maar als Super de Boer bij Jumbo getrokken wordt, komt
het marktaandeel van Superunie op 42 procent te liggen en dat mag niet van
de mededingingsautoriteiten.

Het fusiebedrijf zal dus zeer waarschijnlijk uit de Superunie stappen en
zelfstandig gaan inkopen. Omdat het naar eigen zeggen aanbieden van de
goedkoopste A-merken een belangrijk onderdeel van de Jumbo-strategie vormt,
kan 'SuperJumbo' zich niet al te veel ruzie met leveranciers veroorloven.

Daar komt commissaris Antony Burgmans om de hoek kijken. Als oud-topman van
Unilever kan hij Jumbo als geen ander adviseren hoe de relatie tussen de
twee bedrijven optimaal te houden, terwijl de prijzen concurrerend blijven.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl