Leuk al die autobouwers die met een conceptversie van een elektrische auto
komen. Maar met een actieradius van 60 tot 150 kilometer, en batterijen die
uren nodig hebben om op te laden, staat de elektrificatie van het wegvervoer
nog altijd op een laag pitje.
Het grote obstakel: de batterijtechnologie is nog niet goed genoeg voor
grootschalig elektrisch verkeer.
Game changer
Wel wordt er volop onderzoek gedaan naar betere batterijen. Eén van de
grootste kanshebbers is de groep van de Amerikaanse scheikundige Amy Prieto
van de universiteit van Colorado.
De universiteit heeft een beleggingsfonds voor durfinvesteerders opgezet, dat
afgelopen jaar 250 duizend dollar stak in de start-up Prieto
Battery. "Wij zijn op zoek naar game-changers, en dit is er één",
stelde fondsbeheerder Mark
Wdowik in september 2010.
Laadtijd 12 minuten
Afgelopen donderdag presenteerde Prieto op een symposium in Californië een
prototype van een nieuw soort lithium-ion batterij. De grote sprong
voorwaarts: de laadtijd is terug gebracht van twee uur voor een
conventionele batterij tot 12 minuten, zo meldde de site Science
Daily.
De Prieto-batterij maakt gebruik van nanotechnologie, waarbij grafiet is
vervangen door een koper-antimoon composiet met nanodraadjes ter grootte van
een 50 duizendste van een haar. Hiermee zijn de laadeigenschappen en
opslagcapaciteit van de batterij fors verbeterd.
Commercieel gebruik
"Als onze batterij z'n potentieel waar maakt, is hij ideaal voor
elektrische auto's", aldus onderzoekster Amy Prieto bij de presentatie.
De planning is om over twee jaar de eerste commerciële toepassingen van de
Prieto-batterij klaar te hebben.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl