Uit een onderzoek in opdracht van havenwethouder Freek Ossel blijkt dat er
voldoende argumenten zijn om te bekijken hoe het verzelfstandigen van het
havenbedrijf verder kan worden aangepakt.
Eigen benen
Het stadsbestuur van Amsterdam wil het havenbedrijf meer op eigen benen laten
staan. "Dit eerste onderzoek maakt duidelijk dat de doelen van de haven
beter te realiseren zijn als het havenbedrijf meer op afstand van de
gemeente zijn werk kan doen”, aldus Ossel.
Ook wordt de kans op aanleg van een tweede zeesluis bij IJmuiden groter als
het havenbedrijf zelfstandig is. Na het uitgebreide onderzoek dat nu zal
plaatshebben, moet ook de gemeenteraad nog een besluit nemen.
Het zelfstandige havenbedrijf zou wel voor 100 procent in handen van de
overheid moeten blijven. Privatisering van de haven noemde Ossel al in een
eerder stadium geen optie. Ossel: "De haven heeft daarvoor een te
belangrijke maatschappelijke functie.”
Rijk ook aandeelhouder
Naast de gemeente zou mogelijk het Rijk een deel van de aandelen in handen
krijgen. Hierdoor zou het rijk als mede-eigenaar kunnen meebetalen aan de
aanleg van de tweede zeesluis, die een investering van circa 800 miljoen
euro vergt. Om die reden drong minister Camiel Eurlings (Verkeer) eerder al
aan op verzelfstandiging.
De Amsterdamse haven is niet de eerste in Nederland die mogelijk
verzelfstandigd wordt. In 2004 ging Rotterdam de hoofdstad al voor. De
gemeente heeft in die havenstad circa tweederde van de aandelen van het
bedrijf in handen. Het Rijk is voor ongeveer een derde eigenaar van de
Rotterdamse haven.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl