- De gemeente Amsterdam doet een proef om snelheden van e-bikes beter te reguleren.
- Via een app krijgen fietsers waarschuwingen via onder meer trilsignalen, als ze te hard fietsen, zo meldt Binnenlands Bestuur.
- Het gaat om een vrijblijvende proef. De gemeente gaat later dit jaar testen met een automatische snelheidsverlaging van e-bikes, zonder dat de fietser hier invloed op heeft.
Het toenemende aantal gebruikers van een e-bike zorgt voor flink wat discussie rondom de hoge snelheid van elektrische fietsen. Voor andere fietsers en voetgangers is dat een groeiend irritatiepunt, aangezien het voor onveilige situaties kan zorgen.
Het aantal dodelijke verkeersongevallen met fietsers was vorig jaar op zijn hoogste punt ooit, bleek uit cijfers van het CBS. Daarom doet de gemeente Amsterdam nu een proef om de elektrische fietser te waarschuwen als deze op (te) hoge snelheid rijdt, zo meldt Binnenlands Bestuur.
De gemeente werkt hiervoor samen met T-Mobile en Stichting Townmaking Institute, waarmee een integratie met bestaande fietssoftware is ontwikkeld. Via deze integratie weet de gemeente waar de proefpersonen rijden. Gaat hij of zij te hard, dan wordt er een melding op de mobiele telefoon gegeven, via onder meer een trilsignaal.
De snelheidsbeperkingen gelden in enkele digitaal aangewezen gebieden waar de risico’s groter zijn. Denk hierbij aan plekken waar kinderen spelen, waar bouwwerkzaamheden worden uitgevoerd en waar het om krappe fietspaden gaat.
Later dit jaar gaan de samenwerkende partijen een iets minder vrijblijvende optie tot snelheidsverlaging testen. Daarbij kan via mobiele zendmasten automatisch de stroomtoevoer naar de elektromotor van de fiets worden beperkt, zodat de e-biker niet harder dan de toegestane snelheid kan fietsen.
Hoe dit precies gaat werken, laten de partijen niet weten. Vermoedelijk gaat dit via de app die via bluetooth aan de fiets verbonden kan worden. Veel e-bikes hebben tegenwoordig een dergelijke app.