De auto-industrie lijdt zwaar onder de mondiale recessie. Lagere productie en
massa-ontslagen zijn aan de orde van de dag. Geen tijd voor riskante
projecten, zou je denken.
Toch pronken tal van grote fabrikanten met hybride of geheel elektrisch
aangedreven modellen die de komende twee jaar op de markt komen.
Op de autosalons van Detroit en Genève eerder dit jaar waren ‘hybride’ en
‘elektrisch’ de grote smaakmakers. Met de Chevy
Volt van General Motors, die in Europa als de Opel
Ampera op de markt komt. En outsiders zoals de Chinese batterijmaker BYD,
die met steun van superbelegger Warren Buffett experimenteert met hybride en
elektrische wagens.
Op de komende AutoRai is het niet anders. Burgemeester Job Cohen van Amsterdam
leidt op 9 april een congresdag
over de elektrische auto in. Als voorproefje laat de Amsterdamse wethouder
Marijke Vos woensdag 25 maart alvast zien hoe de hoofdstad zich op
Elektrisch Vervoer gaat storten. Met de zegen van milieuminister Jacqueline
Cramer.
Droom van stroom
Elektrisch rijden biedt zonder twijfel aanlokkelijke perspectieven. De
afhankelijkheid van olie neemt af en elektrische auto’s stoten geen
broeikasgassen uit.
Toch is massale introductie van elektrische auto's geen gelopen race. Moderne
lithium-ion batterijen hebben de kansen van elektrische auto's weliswaar
verhoogd. Maar de kinderziektes zijn nog niet de wereld uit.
Dure batterij
Zo zijn hybride en elektrische modellen die de komende twee jaar op de markt
komen, fors duurder vanwege de ingebouwde batterijen. Een elektrische auto
kost al gauw vijf tot achtduizend euro meer dan een vergelijkbaar model met
verbrandingsmotor. Met de huidige, relatief lage stroomprijs valt de dure
batterij in
theorie na zes of zeven jaar terug te verdienen. Vraag is of dat op
gaat, als elektrisch rijden massalere vormen aanneemt en de stroomprijzen
gaat beïnvloeden.
Dan is er het dilemma van de batterijcapaciteit en de laadtijd. Modellen zoals
de Chevy Volt kunnen zo'n zestig kilometer puur op de accu rijden en
schakelen voor langere afstanden over op een kleine verbrandingsmotor. Voor
de batterijen geldt daarbij een laadtijd van enkele uren.
Laadprobleem
Een laaddtijd van enkele uren is wellicht geen probleem voor bewoners van
vinexwijken met een eigen garage. Maar hoe pak je dat aan in drukke
stadscentra? Voor steden als Amsterdam ligt hier een stevige logistieke
uitdaging.
Het Israelisch-Amerikaanse bedrijf Better
Place suggereert als oplossing een netwerk van wisselstations, waar je
een lege batterijset in tien minuten kunt omruilen voor een volle.
Daartegenover staan ondernemingen, zoals het Nederlandse Epyon,
die zich storten op snelladers die de laadtijd van autobatterijen
aanzienlijk verkorten.
Welke standaard wint, is volstrekt onduidelijk. Want de technologie van
elektrisch rijden is nog volop in ontwikkeling.
Nieuw foefje
Zo rapporteerden wetenschappers van de Amerikaanse topuniversiteit MIT twee
weken geleden een potentieel revolutionaire
doorbraak.
Kernprobleem van de huidige batterijtechnologie is dat materialen waarin veel
energie kan worden opgeslagen, moeite hebben om energie snel op te nemen of
vrij te geven. Iets wat je met auto's graag wilt.
MIT-wetenschappers Gerbrand Ceder en Byoungwoo Kang hebben naar eigen zeggen
een methode gevonden om dit probleem te omzeilen. De hoog-energetische
batterij die snel kan laden lijkt daarmee een stap dichterbij.
Voor overheden betekent dit wel dat ze moeten oppassen zich te snel vast te
leggen op een bepaalde standaard voor elektrisch rijden. Kies je als
Amsterdam bijvoorbeeld voor het gebruik van accu-wisselstations, dan kan dit
binnen enkele jaren weer achterhaald blijken.
Harde realiteit
Tot zover de droomwereld van de elektrische auto. Gaat het zien, aanstaande
woensdag, bij de introductie van wethouder Vos.
Wie komende week verder wil met de realiteit van de economische crisis, moet
vooral woensdag 25 en donderdag 26 maart opletten.
Cijfers over Amerikaanse woningverkopen, de stemming onder Duitse ondernemers,
de economische krimp in de VS en de stand van de Nederlandse economie geven
voedsel voor nieuwe bespiegelingen. Met als terugkerend thema: is het ergste
achter de rug?
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl