Op 7 april zal het vernieuwde Fonte Nova-stadion in de Braziliaanse stad Salvador officieel opengaan. De Amsterdam ArenA is intensief betrokken geweest bij de constructie van het stadion.

Zo’n 4000 bouwvakkers zijn begin februari onder de brandende Braziliaanse zon
druk aan het werk met het neerzetten van stoelen, het inzaaien van de
grasmat en het plaatsen van de ventilatoren in het stadion.

In een kantoor naast het stadion dat volgend jaar tijdens het WK voetbal
plaats zal bieden aan 50 duizend voetbalfans, treffen we drie Nederlanders.
Het zijn de mannen van Amsterdam ArenA Advisory (AAA).

Een van hen is Carel Breen, topman van Amsterdam ArenA International
Operations en verantwoordelijk voor de internationale activiteiten van
Amsterdam ArenA. Hij heeft net een bezoek gebracht aan de stad Porto Alegre
in het zuiden van Brazilië waar ArenA eind vorig jaar het nieuwe stadion van
de voetbalclub Grêmio heeft geopend.

Nu is hij in Salvador om polshoogte te komen nemen bij een van de andere
projecten die de Amsterdamse ArenA hier in Brazilië heeft lopen.

Enthousiast begint hij te vertellen over de rol van AAA bij de voorbereidingen
voor het WK voetbal in Brazilië. “Het liefst beginnen we bij het doen van
een haalbaarheidsstudie voor voetbalstadions", begint hij. Daar liggen
ook de wortels van de adviespoot van de ArenA.

Herontwikkeling van de Bijlmer

De Amsterdam ArenA was het eerste multifunctionele stadion in Europa. Het
paste destijds in de herontwikkeling van de Bijlmer. De gemeente wilde de
toenmalige achterstandswijk veiliger en leefbaarder maken met meer winkels
en kantoren. Het nieuwe Ajax-stadion paste hier precies in en was als het
ware het laatste stukje van de puzzel.

Het stadion was (en is) belangrijk als aanjager voor de gebiedsontwikkeling.
Zo kregen ze bij de ArenA dus ook nog eens kennis van hoe je een compleet
gebied rondom een stadion herontwikkelt met infrastructuur, winkels en
woningen aan toe.

Advies aan buitenlandse partijen

Dit alles bleef natuurlijk niet onopgemerkt en al snel kwamen er delegaties
uit allerlei landen kijken wat er allemaal in Amsterdam gebeurde. Nog veel
meer andere buitenlandse steden wilden ook een multifunctioneel stadion
bouwen en kwamen ze bij ArenA voor advies. Op een gegeven moment werd dat zo
frequent dat ze een apart loket voor vragen hebben geopend en hieruit is AAA
ontstaan. “We zijn er een beetje ingerold zou je kunnen zeggen",
vervolgt Breen.

Inmiddels is de adviestak van het bedrijf achter het Amsterdamse stadion
uitgegroeid tot een internationaal actief bedrijf dat over de hele wereld
voetbalstadions adviseert en exploiteert. Met name in Brazilië is men nu erg
actief met de ontwikkeling van drie stadions in het land.

Momenteel ligt de focus natuurlijk op het WK voetbal van 2014. Maar daarna
verwacht het bedrijf nog lang actief te blijven in het land omdat er nog
veel stadions een fikse “upgrade” met een ArenA-sausje kunnen gebruiken.

Stadions trekken weinig bezoekers

"Ook al zit de liefde voor het voetbal hier echt in de harten van de mensen,
de stadions trekken niet veel bezoekers", vertelt Breen. "Men kijkt via de
televisie en loopt in clubtenue. Passieve fans noemen we dat."

"Alleen heel fanatieke fans kijken voetbalwedstrijden in het stadion", gaat
hij verder. "Die stadions zijn door de bank genomen betonnen bakken met
prikkeldraad eromheen.” Geen wonder dat men zich er niet veilig voelt.

Stewards en particuliere beveiliging

Breen signaleert dat er in Brazilië veel kansen liggen om stadions
commerciëler te runnen. "Dat kan heel simpel door stewards neer te zetten
die mensen vriendelijk welkom heten en waar je een simpele hamburger kunt
kopen, tot aan een stadion waar ook andersoortige evenementen plaats kunnen
vinden en waar je een champagnebar hebt naast een fastfoodtent."

Heel bewust is er gekozen voor stewards en particuliere beveiliging in en
rondom de stadions. "Een leger zwaar bewapende agenten zien er toch heel wat
minder uitnodigend uit dan stewards die veel meer dienstverlenend ingesteld
zijn."

Meer projecten in Latijns-Amerika

En daar is het allemaal om te doen: goede dienstverlening zodat de bezoekers
de tijd van hun leven hebben. Zo geven ze meer uit tijdens hun bezoek en
keren ze sneller terug. "Graag zie ik dat mensen met een glimlach
terugdenken aan hun bezoek aan een van onze stadions. Geen gestolen
autoradio, geen uren in de file ernaartoe en ook geen politie-agenten met
honden.” Zo moeten de stadions van het ArenA merk een breed publiek trekken
en voor meerdere doeleinden gebruikt kunnen worden.

Het slagen van het opzetten van veilige, populaire stadions die tijdens het WK
wereldwijd te zien zullen zijn, is natuurlijk een mooi visitekaartje voor
Amsterdam ArenA Advisory. Het concern denkt niet alleen nog veel projecten
in Brazilië te kunnen doen na het WK. Ook helpen de huidige opdrachten en
publiciteit die daarmee gepaard gaat met het scoren van nieuwe opdrachten in
andere Latijns-Amerikaanse landen zoals Chili en Mexico.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl