Amsterdam Airlines heeft ruim tweeduizend slots voor Schiphol op zak, maar kan
nog niet precies zeggen naar welke bestemmingen gevlogen gaat worden. "Mekka
zit in de planning. Maar uiteindelijk vliegen we daar waar de klant ons wil
hebben", zegt Jaap Horsten, managing director van Amsterdam Airlines.
De nieuwkomer heeft nog geen officiële vergunning om te vliegen. Een
luchtvaartmaatschappij moet namelijk eerst daadwerkelijk over een vliegtuig
beschikken, om in aanmerking te komen voor zo’n zogeheten Air Operator
Certificate. “Nu we een eerste toestel hebben, zou dit certificate ook geen
probleem moeten zijn,” aldus Horsten. Eerder hoopte het bedrijf de
vergunning al per 1 juni op zak te hebben.
Achter de schermen van de nieuwe luchtvaarder staat een bekende uit de
luchtvaartsector; Matthijs Boertien. Hij was oprichter van Denim Air en
voormalig hoofd vliegdienst bij Martinair.
Eerder had het bedrijf afspraken met touroperator Turjet voor vluchten
naar het Turkse Alanya vanaf Maastricht Aachen Airport. Maar nadat bleek dat
Turjet valse garanties afgaf, trok Amsterdam Airlines zich terug.
Turjet opereerde onterecht onder de vlag van de Stichting Garantiefonds
Reisgelden (SGR), waarop SGR de touroperator sommeerde deze garantie van de
site te verwijderen. "We hebben momenteel geen enkel contract getekend
en zijn nog niet gebonden aan partijen. Wel zijn we in gesprek met zowel
touroperators en luchtvaartmaatschappijen."
De Amsterdamse luchtvaarder laat zich niet weerhouden door de hoge olieprijs.
Het bedrijf doet namelijk tevens aan het zogeheten wet-lease. Hier kunnen
luchtvaartmaatschappijen een vliegtuig met bemanning voor een bepaalde
periode huren. "Het kan inderdaad zo zijn dan wij bijvoorbeeld een keer
ingehuurd worden door KLM", meent Horsten.
Amsterdam Airlines wil namelijk graag inspelen op het tekort aan toestellen
bij luchtvaartmaatschappijen in voornamelijk de piekperiodes. Volgens
Horsten is de bedevaart van moslims richting Saoedie Arabie een gat in de
markt voor luchtvaarders. De nieuwe luchtvaarder heeft een "hoop
contacten in het Midden-Oosten, maar nog geen contracten." Horsten
speculeert hierbij op een grote vraag naar vluchten richting de heilige
stad.
Het nieuwe vliegbedrijf genereert momenteel geen winst, kortweg omdat
het bedrijf nog niet actief in de lucht is. Amsterdam Airlines teert
voorlopig nog op de financiële middelen van een investeerder uit het
Midden-Oosten heeft ontvangen.
Toch heeft deze investering volgens Horsten niets te maken met het feit dat
Amsterdam Airlines op het Midden-Oosten wil vliegen. Wel zegt Horsten
voornamelijk te willen profiteren van bijvoorbeeld expats die over en weer
vliegen en passagiers die het liefst business class vliegen. “We richten ons
toch op het luxe segment in de luchtvaart.”
De luchtvaartmaatschappij heeft het momenteel heel druk met het zoeken
naar opdrachtgevers. "We gingen ervan uit dat we eind juni konden
vliegen, maar dit moeten we nu uitstellen naar begin juli. We hebben
natuurlijk rekening gehouden met vertraging. Er is absoluut een marge, maar
het mag ook niet te lang duren. Ik ben er van overtuigd dat we tegen die
tijd wel in de lucht zitten", zegt Horsten.
Momenteel wordt gevlogen met een enkel toestel. Deze Airbus 320 kan 180
passagiers kan vervoeren. Het toestel is vijftien jaar oud, maar dat is
volgens het bedrijf geen enkel probleem. In het eerste jaar wil het bedrijf
minimaal drie toestellen in de lucht hebben.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl