De Amerikaanse mediatycoon John Malone wil SBS Nederland overnemen. Met Discovery Communications, waar hij bestuurder en grootaandeelhouder is, heeft hij belangstelling in het tv-bedrijf achter SBS6, Net5 en Veronica.

Dat meldt De Telegraaf dinsdag op basis van ingewijden.

Malone is ook eigenaar van Liberty Global, moederbedrijf van UPC. Die onderneming wil kabelaar Ziggo overnemen.

De overname van SBS Nederland zou aansluiten bij de ambities van Discovery, dat eerder dit jaar aankondigde te willen groeien. Vorig jaar nam Discovery al de Scandinavische SBS-zenders over van het Duitse ProSiebenSat1.

Dit jaar kreeg Discovery de meerderheid van Eurosport in handen. In Nederland bestieren de Amerikanen verder onder meer Discovery Channel en TLC.

Sanoma en Talpa willen SBS niet kwijt

SBS is nu voor 67 procent in handen van Sanoma. De uitgever van bladen als Libelle en Donald Duck zegt: "Onze strategie is gericht op consumentenmedia in Finland en Nederland, inclusief SBS." De andere aandeelhouder, het Talpa van John de Mol, is eveneens stellig: "Ons aandeel is niet te koop."

In 2011 kochten Sanoma en De Mol samen SBS voor 1,2 miljard euro, waarbij De Mol’s investeringsvehikel Talpa een belang van 33 procent kreeg. 

Bod van De Mol op belang Sanoma

Eind vorig jaar woedde er nog een felle interne strijd bij SBS tussen Sanoma en De Mol, waarbij laatstgenoemde een bod van 373 miljoen euro zou hebben gedaan om het belang van Sanoma over te nemen. Dat bod werd door Sanoma afgewezen.

De Mol wil meer investeren in de tv-programmering van SBS om op de Nederlandse markt terrein terug te winnen. Maar partner Sanoma zou teveel in de snijmodus zitten. Bij de bladentak van het concern wordt op dit moment fors gesaneerd.

De beoogde synergie tussen de digitale ervaring van uitgever Sanoma (sterk op onderwerpen als vrouwen, interieur en automotive) en de tv-tak SBS heeft tot nu toe weinig opgeleverd, zoals Z24's Jeroen de Boer destijds schreef in een analyse.

Bron: Z24/ANP

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl