Dat bleek uit donderdag gepubliceerde derdekwartaalcijfers van de grootgrutter. ,,De Amerikaanse consument houdt de hand op de knip”, zei analist Richard Withagen van SNS Securities. ,,Dit heeft te maken met het lage consumentenvertrouwen en de nog altijd hoge werkloosheid.” Ahold haalt bijna 60 procent van de omzet uit de Verenigde Staten.
Ahold zegt het in de VS wel beter te doen dan concurrenten. Volgens topman John Rishton profiteert Ahold van het sluiten van winkels door branchegenoten. Het Amerikaanse marktaandeel nam toe, maar de marge staat desondanks onder druk. ,,Ze hebben meer kortingen moeten geven”, zei analist Jos Versteeg van Theodoor Gilissen. De omzet in de VS steeg met 4,8 procent tot 5,3 miljard dollar (3,9 miljard euro).
In Nederland
In Nederland doet Albert Heijn het beter dan analisten hadden verwacht. De omzet steeg hier met 5,8 procent tot 2,2 miljard euro. ,,De verwachting was dat ze dit kwartaal een terugval zouden zien, vanwege het succes van Jumbo”, zegt Versteeg. Jumbo bouwt in sneltreinvaart 175 voormalige winkels van Super de Boer om naar de eigen formule. ,,We zijn ervan overtuigd dat we goed gepositioneerd zijn om de concurrentie aan te gaan”, zei Rishton donderdag hierover.
In Tsjechië en Slowakije daalde de omzet met 1,6 procent tot 372 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat bedroeg 2 miljoen euro. Het is het derde kwartaal op rij dat Ahold hier winst maakte.
De nettowinst
De nettowinst daalde op jaarbasis met 9 procent tot 223 miljoen euro. De omzet steeg met 11 procent tot 6,69 miljard euro. Het bedrijfsresultaat steeg met 7,5 procent tot 285 miljoen euro. Met name de winst en het bedrijfsresultaat bleven achter bij de verwachtingen van analisten. Het aandeel leverde tegen het middaguur ruim 3 procent in.
Op speculaties dat Ahold als enige overgebleven partij in de race zou zijn voor de overname van warenhuis HEMA, wilde Rishton donderdag niet ingaan. Ook waagt Ahold zich niet aan een concrete verwachting voor 2010.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl