De Amerikaanse beurstoezichthouder SEC onderzoekt of autofabrikant Tesla Motors koersgevoelige informatie heeft achtergehouden na een dodelijk ongeluk in mei met een auto die op de automatische piloot reed.
Dat meldt zakenkrant The Wall Street Journal (WSJ).
Een veertigjarige Amerikaan liet op 7 mei het leven toen hij met zijn zelfsturende Model-S op een vrachtwagen botste.
Tesla meldde het incident bij de verkeersveiligheidsdienst, die een onderzoek heeft ingesteld, maar verzuimde beleggers in kennis te stellen via een melding bij de SEC. Pas op 30 juni zocht het bedrijf de publiciteit.
Volgens de WSJ onderzoekt de financiële waakhond nu of het bedrijf van miljardair Elon Musk verplicht was beleggers eerder te informeren. Daarbij speelt ook mee dat het bedrijf nog geen twee weken na het ongeval voor 2 miljard dollar aandelen verkocht.
Zelfsturende auto
Het ongeval met de zelfsturende auto roept vragen op over de veiligheid van een nieuwe technologie waar veel automakers hoge verwachtingen van hebben.
Voor de Californische producent van elektrische auto's Tesla is echter minstens zo belangrijk dat verwachtingen omtrent het opschalen van de massaproductie van elektrische auto's worden waargemaakt.
Nieuw plan Musk
Topman Musk tweette afgelopen zondag dat hij een "top secret masterplan" aan het afronden is dat in de loop van deze week wordt gepresenteerd.
Musk wil een doorbraak forceren in het gebruik van elektrische auto’s. De Model 3, die eind 2017 op de markt komt tegen een prijs van ongeveer 35 duizend euro, moet de belangrijkste aanjager worden.
In 2018 wil Tesla in staat zijn 500 duizend auto’s per jaar af te leveren. Die claim staat vooralsnog in scherp contrast tot de werkelijke productiecijfers, zo bleek ook zondag weer.
Tesla: levering blijft achter
Tesla heeft in het tweede kwartaal van dit jaar 14.370 auto’s van de band zien rollen. En dat is minder dan de 17.000 die het zelf vooraf had verwacht, zo bleek op 4 juli uit een verklaring van de elektrische autobouwer.
Tesla denkt in de tweede helft van het jaar in totaal 50.000 wagens te produceren. De hele jaarproductie komt daarmee iets onder de prognose van 80.000 tot 90.000 stuks uit.
Aandeelhouders onrustig
Voor beleggers stapelen de risico’s zich intussen op, signaleerde zakenkrant The Wall Street Journal eerder deze maand. Tesla investeert grootschalig en jaagde er in de vier kwartalen tot eind maart 2 miljard dollar aan contanten doorheen.
Bovendien werd afgelopen maand bekend dat Musk met Tesla een ander bedrijf wil overnemen, waar hij ook grootaandeelhouder is. Het gaat om zonne-energiebedrijf SolarCity.
Al deze plannen staan of vallen met het uiteindelijke vermogen van Tesla om een betrouwbare massa-producent van elektrische auto’s te worden.
Bron: ANP/Z24
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl