De producent van merken als Dove, Omo, Knorr en Lipton zegt dat ,,groei niet ten koste mag gaan van alles”. Ondanks ,,ambitieuze plannen om het bedrijf te laten groeien, mag dat niet te koste gaan van de afnemende natuurlijke bronnen in de wereld”, aldus Unilever.
Daarom wil het bedrijf zijn milieuvoetafdruk halveren en zaken doen met de duurzame landbouw. Over vijf jaar moet al 100 procent van de palmolie die het bedrijf gebruikt daarvan afkomstig zijn.
Kostenbesparingen
Overigens hoeft groei en duurzaamheid elkaar niet te bijten, denkt Unilever. ,,De focus op duurzaamheid creëert een voorkeur voor onze merken, bouwt onze relatie met klanten in de detailhandel verder uit, vormt een motor achter onze innovatie en levert, in veel gevallen, kostenbesparingen op”, zei topman Paul Polman.
Naast de nadruk op duurzaamheid stelt Unilever zich ook tot doel om de hygiënische omstandigheden van 1 miljard mensen in Azië, Afrika en Latijns-Amerika te verbeteren. Zij zouden hun handen vaker moeten gaan wassen met de anti-bacteriële Lifebuoy-zeep van Unilever om ziektes als diarree terug te dringen. Ook wil het concern de verkoop van waterzuiveraars voor thuis uitbreiden.
Ontwikkelingsorganisaties
Verder is Unilever van plan om de samenwerking met ontwikkelingsorganisaties uit te breiden en kleine boerenbedrijven en distributeurs op te nemen in de productieketen.
Greenpeace heeft maandag met instemming gereageerd op het ,,ambitieuze en veelomvattende'' plan van Unilever. De organisatie wijst er echter op dat het concern meer zou kunnen doen om ontbossing tegen te gaan.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl