Amazon, dat via dochter Amazonfresh.com in een aantal Amerikaanse steden een bezorgdienst heeft voor versproducten, zou onder meer koffie, pasta en melk onder eigen huismerk willen gaan verkopen.

Dat schrijft The Wall Street Journal vrijdag. Amazon verkoopt al luiers onder het merk Elements, maar heeft nu ook de merkrechten laten vastleggen voor producten als koffie, soep, pasta, hondenvoer en scheermesjes. Volgens de krant een signaal dat Amazon vol gaat inzetten op de verkoop van levensmiddelen.

Dat Amazon producten onder eigen merk gaat verkopen, is overigens niet verrassend. De marges op huismerken zijn vaak veel hoger dan op A-merken, met name omdat de marketingkosten veel lager zijn.

Daarnaast zien consumenten dat de kwaliteitsverschillen vaak meevallen en laten ze de A-merken steeds vaker in de schappen staan. In Nederland hebben huismerken hun aandeel in de supermarktverkopen in tien jaar tijd zien oplopen van 29 tot meer dan 45 procent, zo schreef Z24 vorig jaar.

Het is overigens niet de eerste keer dat Amazon huismerkartikelen wil gaan slijten. Luiers waren er dus al, maar het bedrijf verkocht ook als zaken als rugzakjes en computerkabeltjes onder eigen naam.

Amazon is in Nederland actief als verkoper van e-books, maar nog niet als webwinkel voor fysieke producten. Ahold is met Albert Heijn online de grootste online supermarktpartij van Nederland.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl