Webwinkel Amazon profiteerde in het derde kwartaal van dit jaar van vroege kerstinkopen door consumenten.

Dat blijkt uit de cijfers die het bedrijf donderdag bekendmaakte.

Webwinkel Amazon profiteerde in het derde kwartaal van vroege inkopen door consumenten. Onder meer de in september geïntroduceerde derde generatie van de ereader Kindle vond gretig aftrek en droeg bij aan een omzetgroei van 24 procent tot 17,1 miljard dollar. Dat was duidelijk beter dan analisten hadden verwacht

Voor het huidige kwartaal, inclusief het kerstseizoen, rekent het bedrijf op een omzet tussen 23,5 en 26,5 miljard dollar.

Amazon wist zijn nettoverlies flink te verkleinen, van 274 miljoen dollar in het derde kwartaal van 2012 tot 41 miljoen dollar.

Amazon: eerst markt veroveren, dan winst

De filosofie van topman Jeff Bezos is om agressief te investeren in distributienetwerken om klanten producten zo snel mogelijk te kunnen bezorgen. Aan de andere kant moet bestellen met goedkope Kindle tablet-apparaten zo makkelijk mogelijk zijn, en wil Amazon ook groot zijn in het aanbieden van online opslagdiensten.

Hiermee hoopt Bezos op de eerste plaats een dominante marktpositie te verwerven als webwinkel, om Amazon in een later stadium winstgevend te maken.

Zolang de omzet hard blijft groeien en de verliezen binnen de perken blijven, kan Amazon rekenen op een warme ontvangst op de beurs. Donderdag stuurden beleggers het aandeel in de nabeurshandel bijna 10 procent omhoog.

Bron: ANP/Z24

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl