- Het Amerikaanse internetbedrijf Amazon zou van plan zijn mee te bieden op de rechten van de Italiaanse voetbalcompetitie, de Serie A.
- Sinds vorig jaar is Amazon flink gaan inzetten op de uitzendrechten van grote sportevenementen. Zo kocht het al de streamingsrechten van de Amerikaanse NFL en van meerdere Champions League-wedstrijden voor de Duitse en Italiaanse markt.
- Amazon biedt de wedstrijden exclusief aan aan leden van hun Prime-dienst.
Techconcern Amazon zou van plan zijn mee te bieden op de televisierechten van de hoogste Italiaanse voetbalcompetitie, de Serie A.
Amazon bindt daarmee de strijd aan met internet- en telecomprovider en aanbieder van kabeltelevisie Comcast, dat onderdeel is van Sky.
Het bedrijf uit Seattle zou grootse plannen hebben met de uitzendrechten, die het exclusief aan zijn Prime-leden wil aanbieden. Er kan tot 26 januari op de uitzendrechten voor de komende drie jaar worden geboden. De verwachting is dat de rechten zo’n 1,2 miljard euro zullen opbrengen.
Van voetbal tot Formule 1
De techreus lijkt zich sinds afgelopen jaar volledig te hebben gestort op het aankopen van de rechten van grote sportevenementen. Zo wist Amazon in 2020 een exclusieve streamingdeal te sluiten met de American Football-competitie NFL en kocht het de rechten van meerdere UEFA Champions League-wedstrijden voor de Duitse en de Italiaanse markt.
Ook heeft Amazon de rechten voor 20 Engelse Premier League-wedstrijden weten binnen te slepen, waarmee het het monopolie van Sky en BT Sport doorbrak. Dat waren tot nu de enige zenders die wereldwijd populaire Premier League-wedstrijden uitzonden.
Volgens de Financial Times zou ook de Formule 1 sinds december in gesprek zijn met Amazon om via de streamingdienst van de internetgigant live de races te streamen. “Zij zijn een belangrijke potentiële partner voor de toekomst en voor ons is het een mooie kans om onze zaken uit te breiden", zei F1-baas Chase Carey tegen de Financial Times.
Serie A naarstig opzoek naar investeerders
De Serie A is op zijn beurt op zoek naar nieuwe inkomstenbronnen. Vorig jaar kwam de competitie tot een akkoord met investeerders CVC Capital Partners en Advent International voor een belang in een nieuwe mediatak die wordt gecreëerd door de voetbalcompetitie.
De investeerders betaalden 1,7 miljard euro voor 10 procent van de nieuwe onderneming, die de televisierechten van de voetbalcompetitie zal beheren.
De coronacrisis maakt het er voor de competitie en de teams niet beter op, omdat inkomsten op wedstrijddagen verdampten omdat er geen publiek is toegestaan. Ook zit de crisis de inkomsten uit uitzendingen in de weg.