Amazon probeert handelaren in Nederland te interesseren om via één van zijn vijf Europese websites hun producten aan te bieden. De website komt kennelijk niet met een Nederlandse versie.

In een filmpje legt Amazon uit dat online winkeliers via Amazon hun producten wereldwijd kunnen aanbieden. Verkopers moeten kiezen uit Amazon-sites in Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Italië of Spanje.

Thuismarkt

“Het land waarin u zich registreert heet uw thuismarkt en u moet de markt kiezen waar u verwacht de grootste verkoop te realiseren’, aldus Amazon. “Dit hangt bijvoorbeeld af van de producten die u wilt aanbieden, de talen waarin u ze kunt laten opnemen en waar uw voorraad zich bevindt.”

Het is de bedoeling dat Nederlandse handelaren hun goederen naar een distributiepunt van Amazon versturen (in één van die vijf landen), vanwaar Amazon het transport naar de klant op zich neemt. “Amazon zorgt dan voor het orderpicken, verpakken, verzenden en zelfs voor de klantenondersteuning in de lokale taal alsmede voor het afhandelen van retourzendingen”, schrijft het bedrijf.

Trage groei buiten VS

Amazon heeft te kampen met vertragende groei buiten de Verenigde Staten. De internationale omzet nam toe met 13 procent in de laatste drie maanden van 2013, waar dat een jaar eerder nog met 21 procent steeg.

Al in 2011 gingen geruchten over een Nederlandse versie van Amazon, met een distributiecentrum hier te lande. Maar kennelijk heeft de verzendgigant die plannen in de ijskast gezet.

Lees ook: Export van internetwinkels: waar blijft de Nederlandse Amazon?

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl