- Amazon kocht onlangs robotstofzuigermaker iRobot voor 1,7 miljard dollar.
- Maar de reden is niet dat het de Roomba’s, zoals de stofzuigers heten, op Amazon.com kan verkopen. Er zit iets anders achter.
- De robotstofzuigers verzamelen namelijk enorm veel data over hoe jouw huis er van binnen uitziet en wat jij erin doet. Dat is erg waardevol voor Amazon.
- Lees ook: De aankomende jaren hoeven we niet veel nieuwe topgames te verwachten
Dit artikel verscheen eerder in de wekelijkse Business Insider Tech-Update. Deze nieuwsbrief ook ontvangen? Schrijf je dan onderaan deze pagina in.
OPINIE – Als je aan Amazon denkt, dan denk je aan de grootste webshop ter wereld waar je zo’n beetje alles kunt kopen wat je maar kunt bedenken. Maar die webwinkel is maar een gedeelte van het bedrijf. Het werkt namelijk ook actief aan smart home-oplossingen.
Denk aan Alexa, de spraakgestuurde huishulp die tegenhanger is van Google Assistant en Apple’s Siri. Of neem Ring, de videodeurbel waarmee je kunt zien we er bij je aanbelt zonder dat je hiervoor naar de deur hoeft te lopen, dat enige tijd geleden werd overgenomen door Amazon. En wifi-router bedrijf Eero behoort nu ook tot Amazon.
Neem al deze dingen samen en Amazon kan al een flinke hoeveelheid data van je verzamelen. En dat doet het naar verluidt ook. Zo luistert Alexa altijd naar wat er binnenshuis gebeurt, en niet alleen naar het activatiecommando. Ook worden de beelden die met de Ring geschoten zijn met derden gedeeld. Beiden roepen privacykwesties op.
Maar daar maakt Amazon zich ogenschijnlijk niet heel druk om, want alle data die het van je verzamelt, gebruikt het ook. Alexa kan nu bijvoorbeeld anticiperen wat je wil en daarop al inspelen voordat jij het aangeeft. Of je dat moet willen…
Maar toch heeft de techgigant nog niet genoeg data. Er mist nog 1 ding aan het geheel: Amazon weet niet wat jij binnenshuis doet. Het kan nog steeds niet bij je binnen kijken en heeft daardoor geen idee hoe je woont, wat voor meubels je hebt, of je schoenenkast al aan vervanging toe is, waar je je avonden doorbrengt en hoe jij je door je huis beweegt. Waardevolle informatie die het plaatje van jou als Amazon-gebruiker compleet kan maken.
De overname van iRobot, maker van de Roomba-robotstofzuigers, gaat dan ook niet om de stofzuiger, maar om de data die het bedrijf in bezit heeft. Roomba’s maken namelijk gedetailleerde plattegronden van huishoudens, kunnen ook binnen kijken en het gedrag van de eigenaar in de gaten houden.
Het is iets waar Amazon al langer achteraan zit. Wellicht weet je nog dat het bedrijf vol trots de vrij nutteloze thuisrobot Astro introduceerde. Deze was zo incapabel dat hij blindelings van de trap af reed. Maar functionaliteiten boeien niet, want Astro kon met zijn camera’s en sensors de woonsituatie van zijn eigenaar in kaart brengen en deze data naar Amazon versturen.
Een andere poging werd gedaan met Ring’s drone-camera, de Ring Always Home Cam. Het idee is een camera die door het huis kan vliegen en dus als een soort van actieve beveiliger de boel veilig kan houden. Omdat hij autonoom moet kunnen vliegen, moet hij ook het huis in kaart brengen…
Maar zowel Astro als de drone zijn nog (steeds) niet op de markt. Nu doet Amazon dus een andere poging om bij jou binnen te kunnen kijken.
De deal van 1,7 miljard dollar moet nog worden goedgekeurd door betreffende instanties. Tot dat gebeurt is, is het wellicht verstandig voor Amazon om te werken aan het privacy-imago dat het heeft. Op een rondrijdend alziend Amazon-oog in huis zit waarschijnlijk niemand te wachten.