De Indiase online winkel Flipkart kondigde in juli een ongekend grote financieringsronde aan van 1 miljard dollar. De volgende dag liet de Amerikaanse concurrent Amazon weten 2 miljard dollar in de Indiase online shoppingmarkt te pompen.
De toon is gezet. De strijd om de Indiase online shopper is losgebarsten tussen Flipkart en Amazon.
India’s grootste online retailer Flipkart is in 2007 opgericht door 2 ex-werknemers van Amazon. Ze begonnen met de verkoop van boeken en breidden hun assortiment steeds verder uit met elektronica en andere producten.
Flipkart heeft nu 22 miljoen geregistreerde gebruikers en doet 150.000 verzendingen per dag. Maar Flipkart is geld aan het inleveren. Het afgelopen boekjaar was het nettoverlies van de online retailer 46 miljoen dollar.
1 miljard dollar
Maar wat is Flipkart dan van plan met de 1 miljard dollar die ze hebben opgehaald? De BBC suggereert dat een groot deel van het geld aan marketing op gaat.
Een ander deel van het geld wordt gestoken in het opkopen van andere bedrijven. Zo lijfde Flipkart in mei concurrent Myntra.com in. Flipkart-topman Bansal laat de BBC in een e-mail weten dat het bedrijf focust op het bouwen van een 'e-commerce ecosysteem'.
India online
Hoewel vorig jaar slechts 15,1 procent van de Indiase bevolking toegang had tot internet (ruim 185 miljoen mensen), neemt dat aantal nu snel toe. Eén van de redenen hiervoor is het groeiende aanbod van goedkope smartphones. Iedere maand komen er 5 miljoen nieuwe internetters bij in India.
Directeur India van Google, Rajan Anandan, verwacht dat de groei doorzet en er in 2018 zo'n 500 miljoen internetgebruikers zijn in het Aziatische land. Ter vergelijking: in 2013 waren er 268,3 miljoen Amerikanen online.
Dat wetende is het niet vreemd dat ook Amazon wel brood ziet in de online retail in India. Maar, er zijn meer kapers op de kust. Naar verwachting gaat ook de Amerikaanse supermarktketen Wal-Mart zich op deze groeimarkt storten en Snapdeal (gesteund door eBay) ziet de Indiase markt ook wel zitten.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl