- Het aandeel Amazon is meer dan 1 biljoen dollar waard.
- Amazon investeert geld dat het bedrijf verdient vooral in verdere groei.
- Het aandeel Amazon lijkt relatief duur als je naar de koers-winstverhouding kijkt.
- Amazon kan echter veel meer gaan verdienen aan de retailactiviteiten: het aandeel is daarom minder duur dan het lijkt.
ANALYSE – De beurswaarde van Amazon, ’s werelds grootste online retailer, ligt op het astronomische bedrag van een biljoen dollar. Dat is duizend keer een miljard, of anders gezegd een miljoen keer een miljoen.
Het is niet erg waarschijnlijk dat het aandeel Amazon op korte termijn nog een in waarde verdubbelt. Maar op een termijn van drie tot vijf jaar is dat zo’n gekke gedachte nog niet.
Beleggers wijzen vaak op de torenhoge koers-winstverhouding bij Amazon. Je betaalt momenteel bijna 80 keer de verwachte winst van 2020 voor het aandeel Amazon. Dat is echter een getal waar je in dit geval niets aan hebt.
Geld dat Amazon verdient investeert het bedrijf ogenblikkelijk weer – met het oog op toekomstige groei – waardoor de winst momenteel beperkt is. En vandaar dan ook de ogenschijnlijk torenhoge koers-winstverhouding.
Consumenten kennen Amazon vooral als een uiterst succesvolle online retailer die in de Verenigde Staten goed is voor meer dan de helft van alle online aankopen. Amazon verdient echter relatief weinig aan de retailomzet van zo'n 200 miljard dollar. En op deze activiteiten buiten de Verenigde Staten legt het bedrijf zelfs geld toe.
Meer dan de helft van de winst haalt Amazon uit clouddiensten (Amazon Web Services), ofwel de online opslag van computerdata en het beschikbaar stellen van serverruimte voor derden. In deze lucratieve en sterk groeiende markt is Amazon marktleider.
Een andere uiterst winstgevende en sterk groeiende bron van inkomsten bij Amazon zijn advertenties. Indien een bezoeker van de site niet daadwerkelijk tot een aankoop overgaat is de kans groot dat Amazon via kliks op gerichte advertenties alsnog geld verdient.
Amazon kan veel meer winst halen uit webverkopen
Eigenlijk zijn het vooral de online retailactiviteiten - waar Amazon momenteel niet veel aan verdient - die mij enthousiast stemmen. Amazon heeft de voorbije ruim tien jaar enorm geïnvesteerd in een uitgekiend distributienetwerk. De kosten daarvan zijn voor een belangrijk deel vaste kosten. Combineer dat met sterke omzetgroei en je kunt verwachten dat de winst hard gaat stijgen.
Een manier om naar de waardering van Amazon te kijken is om alvast een paar jaar vooruit te denken. Stel dat Amazon de omzet de komende drie jaar met 20 procent per jaar weet op te voeren (een vrij conservatieve aanname!). Dan zou de omzet dan uitkomen op ruim 400 miljard dollar.
Als je uitgaat van een ongewijzigde winstmarge bij de clouddiensten, een marge op de advertentie-inkomsten gelijk aan die bij Google en een marge gelijk aan die van WalMart voor de retailactiviteiten, impliceert dat een bedrijfsresultaat over een jaar of drie van circa 60 miljard dollar. Dat zou zich vertalen in een winst per aandeel van zo'n 100 dollar.
Uitgaande van bovenstaande aannames - het blijven aannames (!) - en het huidige koersniveau van iets meer dan 2.100 dollar - is sprake van een koers-winstverhouding van ongeveer 20 over een jaar of drie. Dat is vrij bescheiden voor een bedrijf dat naar alle waarschijnlijkheid ook dan nog een zeer sterke competitieve positie heeft.
Hendrik Oude Nijhuis heeft zich jarenlang verdiept in de strategieën van ‘s werelds beste beleggers. Zijn bestseller over Warren Buffett is gratis beschikbaar. Deze column is niet bedoeld als individueel advies tot het doen van beleggingen. De auteur bezit aandelen Amazon.