- In de aandeelhoudersbrief van Amazon uit 1997 doet oprichter Jeff Bezos zijn belangrijkste zakelijke principes uit de doeken.
- Bezos bouwde Amazon in ruim een kwart eeuw uit tot internetgigant met een jaaromzet van honderden miljoenen dollars.
- CEO Alex Lieberman van nieuwsbriefbedrijf Morning Brew ligt vier zakelijke wijsheden van Bezos uit.
Les 1: Kies je woorden zorgvuldig
De aandeelhoudersbrief is 1.617 woorden lang. Het woord ‘klant’ komt er 25 keer in voor.
Dat woord zorgde voor focus bij Bezos en bij de mensen die onder hem stonden. Bezos wist dat de missie van Amazon simpel was, maar de uitvoering ervan bijna onmogelijk.
Om te slagen, moet de missie van het bedrijf onmiskenbaar zijn. Alles in deze brief wijst terug naar de klant.
Les 2: Heb overtuiging
Elke grote ondernemer heeft één ding gemeen: overtuiging.
Het gaat om het hebben van een diepgeworteld (waarschijnlijk tegendraads) geloof in een kans. Een kans die onbenut en ondergewaardeerd is.
Jeff Bezos wilde overtuiging tonen in de begindagen van Amazon. Hij zag het internet als een vloedgolf en wist dat Amazon gigantisch zou worden als het in de beste positie was om die golf te pakken.
Les 3: Erken altijd compromissen
Je kunt geen helder denker zijn zonder eerlijk te zijn over de afwegingen van een beslissing. Elke beslissing heeft die. Ondanks zijn vertrouwen zag Bezos een groot risico in het plan van Amazon.
De voormalig topman constateerde twee risico’s:
- Andere grote, publieke bedrijven zag net als hij kansen in het internet.
- Het is een markt die wordt bepaald door netwerkeffecten. Tweede worden was geen optie.
Dit betekende dat er noodzaak was voor snelheid en flinke investeringen.
Les 4: Stel verwachtingen in een vroeg stadium
De nummer 1 fout van managers is het onvermogen om verwachtingen te stellen. Soms is het uit angst. Andere keren is het een onvermogen om te communiceren. Maar het is cruciaal om een bedrijf op te bouwen voor de lange termijn.
Jeff Bezos doet dit meesterlijk. Vanaf de eerste dag heeft hij aandeelhouders duidelijk gemaakt dat investeren in Amazon een opt-in is. Als je bedrijfsprestaties per kwartaal verwacht... investeer dan niet. Als je bedrijfsprestaties op de lange termijn verwacht... doe dan mee.
Alex Lieberman is de CEO en medeoprichter van nieuwsbriefbedrijf Morning Brew.
[activecampaign form=30]