President Donald Trump is een fanatiek twitteraar – iets dat niet altijd in zijn voordeel werkt.
Zo zorgde zijn tweet over ‘zogenaamde rechters’ – in reactie op het terugdraaien van het presidentiële decreet over het inreisverbod voor mensen uit zeven landen met een moslimmeerderheid – voor kritische reacties. Ook rechter Neil Gorsuch, die Trump wil benoemen voor het Hooggerechtshof, was daar niet blij mee.
In een andere tweet nam Trump het op voor het kledingmerk van dochter Ivanka, nadat kledingketen Nordstrom spullen van Ivanka uit de schappen had gehaald – volgens critici was dat een vorm van belangenverstrengeling.
Gelukkig hebben Trumps voormalige campagnemedewerkers ontdekt hoe ze kunnen voorkomen dat Trump losgaat op twitter, zo bericht Politico. De site sprak met zes voormalige campagnemedewerkers.
Trump waardeert positief nieuws over zichzelf
“Als kandidaat Trump zich opwond over oneerlijke berichten in de media, werkte het om hem te laten zien dat er ook positieve berichtgeving was in andere media”, aldus de voormalige communicatiedirecteur Sam Nunberg tegenover Politico.
Door Trump te laten zien dat er ook positief over hem wordt bericht, wisten zijn campagnemedewerkers te voorkomen dat hij zich al te miskend voelde en boos begon te twitteren. "Hij stuurt die tweets als hij het gevoel heeft dat mensen niet genoeg voor hem opkomen", aldus een oud-medewerker tegenover de site.
Een voordeel dat Trumps medewerkers hebben, is dat het mediadieet van de president zich vooral beperkt tot papieren kranten en televisienieuws. Hij leest zelden iets online.
Desondanks is de aanpak niet waterdicht. Trump kijkt namelijk erg veel televisie, en dat is moeilijk te controleren voor zijn medewerkers. "Hem een aantal uur alleen laten kan schadelijk zijn, omdat hij dan te veel televisie kijkt en uithaalt naar mensen buiten het Witte Huis", concludeert Politico.