Joanna Coles had eerder de glamoureuze functietitels van hoofdredacteur van Cosmopolitan en Marie Claire in de VS. Vandaag de dag is ze de eerste chief content officer van Hearst Magazines.
Coles begon haar journalistieke carrière op een plek ver weg van de glossy maandbladen: als redacteur van The Guardian en The Times of Londen.
In een aflevering van Business Insider’s podcast Success! How I Did It vertelt Cole dat ze overstapte van krant naar tijdschrift omdat ze dacht dat de levensstijl van een tijdschriftredacteur gunstiger was voor haar rol als moeder.
Cole: “Ik moedig vrouwen altijd aan om te gaan voor de hoogste baan die ze kunnen krijgen, want je krijgt al snel meer geld, meer steun en meer macht. Dit zijn de drie dingen die het leven uiteindelijk makkelijker maken.”
In de podcast vertelt ze hoe de overgang van The Times of London naar een tijdschrift was:
"Het was best moeilijk om over te stappen van kranten naar tijdschriften, maar ik deed het omdat ik net mijn tweede zoon had gekregen. Ik dacht toen dat ik niet meer op stel en sprong zou kunnen reizen, wat je toch vaak moet kunnen bij een krant. Ik realiseerde me dat ik niet langer de baan kon houden waar ik van hield. Het was niet de schuld van de baan of van de krant. Ik was gewoon op een punt in mijn leven dat het geen steek hield..."
"Ik ben dus naar de tijdschriftenwereld verhuisd omdat ik dacht dat ik meer controle over mijn schema zou hebben. Ik wilde een bureaubaan en niet de hele tijd hoeven reizen. Ik ben niet iemand die het makkelijk vind om te reizen terwijl ik kinderen heb, ik wil ze graag zien. En dat was best moeilijk. De overgang naar een bureaubaan - waarbij je hele dagen op kantoor zit - vond ik ook lastig. Toch deed ik het drie jaar lang en daardoor mocht ik leiding gaan geven aan Marie Claire: een heel spannende ervaring."
Coles hamerde op het punt over flexibiliteit voor werkende ouders:
"Toen ik hoofdredacteur van Marie Claire werd had ik de kans om mijn eigen schema wat meer in te delen. Dat was, wederom, iets wat ik vrouwen die bang zijn om meer verantwoordelijkheden te nemen altijd vertel. Als je je eigen schema samen kunt stellen, helpt dat je bij het hebben van kinderen."
Andere leidinggevenden zijn het eens met Coles over een flexibel schema. Financieel directeur van Weebly Kim Jabal vertelde eerder aan Business Insider dat flexibiliteit belangrijk is voor een goede werk-privébalans. "Rigide werkuren en werklocaties maken het zoveel meer uitdagend", zei ze.
Jabal's persoonlijke schema bestaat uit "een uur thuis zijn en de kinderen naar school brengen, van negen tot vijf op kantoor werken, eten met de kinderen en 's avonds nog een paar uur werken."
"Het is belangrijk om realistisch te zijn over wat je wel en niet kunt doen op een bepaald moment", zegt Coles. "Dat betekent niet dat je op een later moment niet terug kunt gaan naar je vorige baan. Ik hoop dat er ooit weer een punt komt waarop ik weer het hele land door cross met een notitieboekje en een pen, maar op dit moment wil ik dat nog niet. En daarbij wordt ik ook liever verleid door het glorieuze kantoor dat ik in Hearst Tower heb."
Beluister de hele podcast:
Apple Podcasts | RadioPublic | ACast