Wie de wereld wil veranderen, kan niet in z’n bed blijven liggen.
Sterker nog, je moet 80 of zelfs 100 uur per week werken, wil je ook maar iets van dien aard bewerkstelligen. Dat is althans de mening van Tesla’s topman Elon Musk.
“Er zijn makkelijkere banen om te hebben, maar niemand heeft ooit de wereld veranderd door 40 uur te werken”, zegt Musk op Twitter.
Musk is niet alleen de bestuursvoorzitter van de maker van elektrische auto’s Tesla, maar ook van ruimtevaartbedrijf SpaceX. En daarnaast heeft Musk nog andere futuristische ondernemingen zoals The Boring Company (snelle tunnels) en Neuralink (interface tussen hersenen en computers).
Musk kreeg een vraag van een Twitteraar over de duur van je werkweek als je plannen hebt om de wereld te verbeteren. Volgens Musk varieert het van persoon tot persoon, maar hij houdt het op “ongeveer 80 uur structureel, met uitschieters boven de 100 uur”.
De aanslag op je lichaam en geest neemt wel fors toe als je meer dan 80 uur per week werkt, waarschuwde Musk. Tesla weigerde om commentaar te leveren op de uitspraak, op verzoek van Musk.
De 47-jarige ondernemer put zichzelf behoorlijk uit. Medewerkers van Tesla treffen hem regelmatig slapend aan onder een bureau. Zij volgen in sommige gevallen zijn voorbeeld en doen een dutje op de grond.
Ook bij de Gigafactory in de Amerikaanse staat Nevada, waar Tesla op grote schaal accu's produceert, wonen sommige werknemers in hun auto omdat ze te ver zouden moeten rijden naar beschikbare woonruimte.
Lange dagen draaien en regelmatig weinig slapen kan overigens ook een teken van zwak management zijn, blijkt uit onderzoek onder computerprogrammeurs. In een interview met Recode vertelde Musk eerder dat hij 120 uur per week werkt en dat 'iedereen bij Tesla' zo nu en dan de 100 uur aantikt. De druk op het bedrijf is immens.
Als Tesla winstgevend wil worden, moet het een succes maken van de Model 3. Dit is de elektrische auto voor de middenklasse waarmee Tesla elektrisch rijden voor een bredere groep bereikbaar wil maken. Het opschalen naar massaproductie heeft Tesla dit jaar echter veel pijn en moeite gekost.
De lange uren om de 'productiehel' van de Model 3 aan te pakken waren volgens Musk cruciaal. "Er was niet echt een andere manier om dit op te lossen."