Als de kaartentak HERE van Nokia in handen komt van een consortium van Duitse autofabrikanten, zoals verscheidene media dinsdag meldden, zou dat wel eens negatief kunnen uitpakken voor TomTom. Dat schrijft analist Hans Slob van Rabobank woensdag in een rapport.

Volgens onder meer Bloomberg zouden Daimler, Audi en BMW op het punt staan de navigatiepoot van het Finse technologieconcern Nokia in te lijven. Het onderdeel staat al een tijdje in de etalage.

De ongewone samenwerking zou de Duitse bouwers van luxe auto’s toegang geven tot de kaarten die nodig zijn om in de toekomst steeds slimmere auto’s te kunnen bouwen, die deels zelfstandig kunnen rijden.

Zo’n deal zou voor TomTom de toegang tot de Duitse automobielindustrie flink kunnen bemoeilijken, denkt Slob. TomTom levert kaarten aan Daimler en Volkswagen, het moederbedrijf van Audi. Als die bedrijven zelf dergelijke software in huis halen, is dat volgens Slob slecht voor de concurrentiepositie van het Amsterdamse bedrijf, ook omdat het consortium volgens The Wall Street Journal andere autobouwers wil uitnodigen om mee te investeren.

Jos Versteeg van Theodoor Gilissen is evenmin positief. Hij wijst met er met name op dat de prijs van ruim 2,5 miljard euro die de Duitse autobouwers naar verluidt willen betalen, aan de lage kant is. De koers van TomTom is recent opgelopen omdat de markt uitging van een hogere prijs voor het "redelijk vergelijkbare'' HERE, aldus de analist.

Het aandeel TomTom steeg woensdagochtend 2 procent tot 9,56 euro, in een licht negatieve MidKap. Dinsdag leverde het navigatiebedrijf bijna 9 procent aan beurswaarde in.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl