Woensdag meldde de Financial Times dat Apple overweegt om de McLaren Technology Group te kopen voor een bedrag tussen de 1,2 en 1,7 miljard euro. De Britse automaker ontkende dat later. En van een investering zou ook geen sprake zijn.
Hoewel er op dit moment klaarblijkelijk geen deal op tafel ligt, zou een samenwerking tussen Apple en McLaren logisch zijn voor beide partijen. De auto-industrie is namelijk geen gemakkelijke business.
Het bouwen van auto’s kost veel tijd en geld. Het vergt ook veel expertise – en die kun je nu eenmaal niet altijd kopen met cash. Dit zijn dingen die Tesla-oprichter en voormalig McLaren-bezitter Elon Musk het afgelopen decennium zelf heeft ondervonden.
Als Apple inderdaad aan een elektrische of zelfrijdende auto werkt, zoals ingewijden beweren, dan kan het techconcern de knowhow van McLaren goed gebruiken. Met McLaren zou Apple niet alleen een partner hebben die jarenlang ervaring heeft met het bouwen van auto’s, het Britse bedrijf staat ook bekend om zijn geraffineerde ontwerpen en technische kennis.
Op dat vlak lijkt McLaren misschien meer op een technologiebedrijf dan een autofabrikant.
"McLaren heeft al een reputatie opgebouwd als futuristisch en geavanceerd automerk", zegt analist Karl Brauer van Kelley Blue Book tegen Business Insider. "De twee bedrijven zijn vanuit filosofisch perspectief een perfecte match voor elkaar."
McLaren heeft aan de wieg gestaan van talloze innovaties in de autobranche: van ultralichte chassis van koolstofvezel tot software om de tractie te verbeteren.
Daarnaast beschikt McLaren over enkele van de beste aerodynamici en materiaalwetenschappers in de autobranche. De firma uit het Engelse Woking is slechts een halve eeuw oud, maar heeft in die periode grenzen verlegd op het gebied van autotechnologie.
Het bedrijf dat nu de McLaren Technology Group heet, begon in de jaren zestig van de vorig eeuw als raceteam, opgericht door de Nieuw-Zeelander Bruce McLaren.
McLaren, zowel coureur als teameigenaar, groeide uit tot een legende. Hij wist constant te innoveren en maakte zijn racewagens sneller, slimmer en gestroomlijnder. Het team dat Bruce McLaren oprichtte, wist acht keer de constructeurstitel in de Formule 1 te veroveren en won tot nu toe 182 races. Alleen Ferrari deed dat beter.
Bruce McLaren overleed in 1970 tijdens een test met een prototype van een nieuwe racewagen. Sinds 1980 wordt het bedrijf geleid door Ron Dennis, die net als de oprichter vol inzette op technologische innovatie.
In 1992 lanceerde McLaren de F1, de sportwagen die jarenlang door het leven ging als de snelste productieauto ter wereld met een topsnelheid van 387 km/h. Met zijn carrosserie van koolstofvezel, een hitteschild van bladgoud en andere foefjes liep de superauto een decennium voor op andere fabrikanten.
Hoewel McLaren vooral bekend is als automaker en raceteam, doet het bedrijf veel meer dingen. Zo adviseert de statistische afdeling andere bedrijven over het gebruik van big data. McLaren Applied Technologies houdt zich met van alles bezig: van de gezondheidszorg en consumentenproducten tot infrastructurele vraagstukken. Zo is de technologie van McLaren toegepast om vliegbewegingen op Heathrow efficiënter in te richten.
McLaren is in staat om grote hoeveelheden data te verwerken en te analyseren, iets dat een vereiste is in de hedendaagse Formule 1 waar de auto's volgestopt zijn met allerlei sensoren.
Andersom kan McLaren profiteren van een samenwerking met het grootste technologieconcern ter wereld. Hoewel het Britse bedrijf winstgevend is, kan McLaren met de steun van Apple pas echt de vruchten plukken van de technische expertise die het in huis heeft, zonder al te veel op de centen te letten.
Daarnaast kan McLaren zijn voordeel doen met Apple's kennis over consumentenelektronica. Presentatie en een soepele gebruikerservaring is ook in de autobranche steeds belangrijker. Bovendien is een samenwerking met zo'n bekend merk als Apple positief voor welk autobedrijf dan ook.
Of Apple McLaren echt gaat kopen, is nog maar de vraag. Maar dat beide bedrijven van elkaar kunnen profiteren staat vast. En met de focus op productie en techniek zou McLaren zonder problemen in de cultuur van Apple passen.