Alphabet, het moederbedrijf van Google, heeft woensdag z’n slechtste beursdag sinds maart 2020 gehad: het aandeel van het bedrijf daalde met 6 procent.

De reden voor die daling? Adverteerders zijn voorzichtiger geworden met hun uitgaven door slechte economische vooruitzichten. En dat voelt Alphabet in de portemonnee.

Volgens analisten belooft de daling weinig goeds voor de digitale advertentiesector en de Amerikaanse economie in het algemeen.

De inkomsten uit Google Search zijn het afgelopen kwartaal met ongeveer vier procent gestegen, dat is een stuk lager dan de acht procent groei die analisten hadden verwacht. Daarnaast daalden zowel de advertentie-inkomsten van YouTube als van Google Network met twee procent, tot respectievelijk 7,1 miljard en 7,9 miljard dollar. 

Het bestuur van Alphabet wijt de teleurstellende resultaten aan de wereldwijde economische problemen, de ongewoon sterke groei in het derde kwartaal van 2021 en de voorzichtigheid van adverteerders in sectoren als verzekeringen, leningen, hypotheken en cryptovaluta.

"In uitdagende tijden als deze evalueren adverteerders zorgvuldig de effectiviteit van hun budgetten", zei de chief business officer van Google, Philip Schindler, tijdens een toelichting op de kwartaalcijfers.

De enorme omvang van Alphabet - alleen al in het afgelopen kwartaal haalde het bedrijf ongeveer 69 miljard dollar aan inkomsten binnen - maakt het een goede graadmeter voor de reclame-industrie als geheel. 

Bovendien is de vraag naar reclame op zichzelf weer een goede graadmeter voor de Amerikaanse economie, omdat bedrijven hun reclame-uitgaven vaak verlagen voordat ze drastischer bezuinigingsmaatregelen nemen, zoals het ontslaan van werknemers of het sluiten van vestigingen.

Tegenvallende resultaten van Alphabet is slecht nieuws voor kleinere sectorgenoten

De druk op de digitale advertentie-inkomsten bij Alphabet is niet zo verwonderlijk, gezien de sombere, economische vooruitzichten. De inflatie bereikte in de VS in juni een hoogtepunt van 9,1 procent en bleef ook in september boven de acht procent.

De Federal Reserve is de rente sinds maart flink aan het verhogen, wat de inflatie zou moeten temperen. Maar deze strategie kan ook de economische groei remmen, wat de kans op een recessie vergroot. 

Tijdens onzekere, economische periodes als deze trekken adverteerders zich sneller terug omdat er minder vraag naar hun producten of diensten is. Alphabet heeft daarnaast ook nog eens te maken met toenemende concurrentie van rivalen als TikTok en Amazon.

"Het slechte kwartaal van Google is opnieuw een aanwijzing dat het verslechterende economische klimaat adverteerders dwingt te bezuinigen op hun uitgaven", zegt Jesse Cohen, senior analist bij Investing.com.

Door de grote populariteit van Google en YouTube zal Alphabet waarschijnlijk niet lijden onder een massale uittocht van adverteerders, maar de daling in inkomsten is slecht nieuws voor zijn kleinere sectorgenoten.

"Alphabet heeft zo’n groot marktaandeel dat het bedrijf grotendeels beschermd is tegen de ergste economische stormen", zegt Sophie Lund-Yates, hoofd aandelenanalist bij Hargreaves Lansdown."Dit betekent geenszins dat het immuun is, maar de dalende advertentievraag zal vooral verstrekkende gevolgen hebben voor andere advertentie-afhankelijke platforms." 

De resultaten van Alphabet betekenen niet noodzakelijk dat de uitgaven voor digitale reclame zullen opdrogen en dat de economie in een recessie zal belanden, maar ze wijzen volgens analisten wel op slechte vooruitzichten voor de nabije toekomst.

LEES OOK: Nederlandse familiebedrijven hebben flink last van de hoge inflatie, de energiecrisis en personeelstekorten: flinke druk op de winstmarges verwacht