De Duitse startupfabriek Rocket Internet heeft vorig jaar een verlies gelden van krap 200 miljoen euro. De Berlijnse onderneming had last van slechte prestaties van bedrijven waarin het geld stopte.
Ook brachten beursgangen minder geld in het laatje, zo werd donderdag bekend.
Een jaar eerder resteerde nog een winst van krap 429 miljoen euro. De omzet van de houdstermaatschappij, die investeringen in tal van internetbedrijven beheert, bleef nagenoeg gelijk op 128 miljoen euro.
Lichtpuntje is dat de gecorrigeerde brutowinstmarge met 6 procentpunt verbeterde, maar deze marge is met -29,7 procent nog steeds fors negatief.
Kloonfabriek
Rocket Internet is opgericht door de Duitse broer Oliver, Alexander en Marc Samwer in 2007. De broers staan erom bekend dat ze goed kijken naar internetontwikkelingen en bij ontluikende successen in bijvoorbeeld de VS snel tegenhangers opzetten in Europa en elders.
Het startupforum zette naast Zalando onder meer een tegenhanger van sociale-verhuursite Airbnb in de markt (Wimdu) en exploiteert sites als Foodpanda (thuisbezorging), betaaldienst Payleven en in Nederland bijvoorbeeld de bemiddelaar voor schoonmaakhulp Helpling.nl.
Volgens topman Oliver Samwer van Rocket Internet is het de startups waarin wordt geïnvesteerd nog niet gelukt zwarte cijfers te schrijven. Wel lijken ze het dieptepunt achter zich te hebben gelaten, waarmee voor dit jaar een aanzienlijke verbetering van de winstgevendheid wordt verwacht.
De koers van Rocket Internet, dat in oktober 2014 naar de beurs ging, is in een jaar tijd meer dan gehalveerd. Waar het aandeel in februari van vorig jaar nog piekte op 57,29 euro, sloot het aandeel woensdag op 28,83 euro. Na bekendmaking van de jaarcijfers donderdagochtend ging de koers met bijna 10 procent onderuit.
Op koers
Het doel van de onderneming blijft om in 2017 in ieder geval drie Rocket-investeringen uit de rode cijfers te krijgen.
"Elk van onze bedrijven ligt op koers", zei topman Oliver Samwer in maart tegenover Computerwoche.de. Jarenlang verlies maken is volgens de ondernemer noodzakelijk om in de internetbranche te slagen.
"Het is simpelweg een voorwaarde in de internetbranche, dat je in eerste instantie een kritische massa bereikt", aldus Oliver Samwer. "Zouden er geen concurrenten zijn, dan zou alles anders zijn. Maar in onze wereld moet je eerst een bepaalde massa bereiken, voordat je de kosten kan stabiliseren."
Bron: Z24/ANP
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl