Voor het eerst in jaren zullen alle sectoren van het Nederlandse bedrijfsleven volgend jaar weer groei vertonen. Dat komt niet alleen door een aantrekkende export en stijgende investeringen, maar ook door een lichte groei van de consumentenbestedingen.
Dat concludeert Rabobank in een donderdag verschenen rapport (pdf).
Ook de branches die het de afgelopen jaren zwaar hadden, zoals de detailhandel, horeca en autobranche, profiteren in 2015 van de aantrekkende economie, met groeipercentages van tussen de 0,8 en 2,5 procent. “Dit goede nieuws verzacht deels de pijn van de afgelopen jaren, maar de sectoren staan nog steeds voor fundamentele uitdagingen”, stellen de onderzoekers.
“Het betekent niet dat mkb-ondernemers achterover kunnen leunen. Toenemende concurrentie, de opkomst van e-commerce en branchevervaging stellen de ondernemers voor fundamentele uitdagingen”, zegt Paul Dirken, directeur Bedrijven bij de Rabobank in een toelichting.
Rabobank voorziet dat de groei volgend jaar het grootst zal zijn bij de op het buitenland gerichte sectoren zoals groothandelsbedrijven (3,2 procent), de bouw (3 procent), de industrie (2,8 procent) en de transportsector (1,9 procent). "Internationale markten blijven vooralsnog kansrijker dan de thuismarkt'', stelt Dirken.
Voor de bouw zal de echte draai pas komen in de tweede helft van 2015, met een versnelling in de jaren daarna. De woningbouw gaat dan voorop met een verwachte groei van 5 procent in de productie. Voor de utiliteitsbouw en de grond-, water- en wegenbouw voorziet Rabobank een groei van bijna 2 procent. "Dat betekent een breuk met voorgaande jaren en een lichtpuntje voor de sector.''
De autobranche zal een volumestijging laten zien van 2,5 procent, vooral door aantrekkende verkopen van nieuwe auto's. Het belang van mobiliteit voor de samenleving blijft groot, al worden de behoeften veelzijdiger ingevuld, stelt de bank. "Het bezit van een auto is bijvoorbeeld niet meer vanzelfsprekend."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl