Al sinds de uitvinding van de term door een paar studenten in 1990, viert men in grote delen van China op 11 november ‘Singles Day’.

Alibaba heeft het inmiddels ‘Double 11’ genoemd: de term van het bedrijf is inmiddels uitgegroeid tot het grootste winkelevenement ter wereld. Tijdens Double 11 afgelopen zaterdag verkocht Alibaba voor 25,3 miljard dollar aan producten (21,7 miljard euro).

Een slimme zet van de winkel. Werd het ’11-11 Global Shopping Festival’ in 2009 als anti-Valentijnsdag opgericht, inmiddels is het groter dan het Amerikaanse Black Friday en Cyber Monday bij elkaar.

Er wordt live een gala uitgezonden, er zijn virtuele games en een interactieve modeshow. Het 24-uurs evenement is een wereldwijd extravaganza geworden dat alles verkoopt van Amerikaanse sneakers tot Zuid-Koreaanse wasmachines en Argentijnse garnalen.

Bekijk de foto’s om te zien hoe het evenement in zijn werk ging…


Alibaba organiseerde een gala om af te tellen dat door heel China live werd uitgezonden. De show werd geproduceerd door David Hill, die eerder werkte aan de Super Bowl en de Oscars.

Foto: STR/AFP/Getty Images

 

http://instagr.am/p/BbULLEtnQev

 


Het gala duurde vier uur en werd in de Mercedes-Benz Arena gehouden. Op een gigantisch scherm werden de realtime verkopen bijgehouden. Op een gegeven moment werden er 325.000 bestellingen per seconde geplaatst.

Foto: Alibaba

Medewerkers konden het verkoopcijfer zien. Dankzij een groot aantal pre-orders haalde Alibaba in de eerste twee minuten al éé miljard dollar aan omzet binnen.

Foto: REUTERS/Aly Song

Op deze foto uit 2016 zie je hoe personeel de aftelschermen volgen. Dit jaar deden meer dan 140.000 merken en handelaren mee. Bijna de helft was een internationaal merk.

Foto: alibabagroup.com

Actrice Nicole Kidman en tennisster Maria Sharapova waren bij de festiviteiten aanwezig. De afgelopen jaren beklommen onder andere Scarlett Johansson en Katy Perry het podium.

Foto: Twitter

Pharrell Williams en Jessie J traden op tijdens het gala.

Foto: REUTERS/Aly Song

Mensen die de show bekeken konden ook voor 34 miljoen euro aan prijzen winnen, waaronder een reis naar Antarctica.

Foto: Twitter

De Chinese campus van Alibaba werd ook verlicht om de dag te vieren.

Foto: source Twitter

 

http://instagr.am/p/BbXABOin3wg

 


Zo zag het scherm er in het hoofdkantoor van Alibaba in 2013 eruit. Het shoppingfestival begon in 2009 met slecht 27 aangesloten handelaren.

Foto:  VCG/VCG via Getty Images

Ieder jaar worden, voorafgaand aan het 24-uurs evenement, bedden en slaapzakken voor het personeel klaargelegd op de campus. Deze foto komt uit 2016.

Foto: REUTERS/Stringer

Een luchtfoto laat zien hoeveel werknemers blijven slapen.

Foto: REUTERS/Stringer

Een mascotte voor Tmall - een online shoppingwebsite van Alibaba - was de afgelopen weken in Beijing te zien. Op het bord staat 'Double 11 grote verkoop'.

Foto: AP Photo/Ng Han Guan

In de provincie van Guangdong worden zelfs bullet-treinen ingezet om zakken met goederen af te leveren.

Foto: REUTERS/Stringer

Medewerkers in magazijnen, logistieke centra en koeriersbedrijven zijn verschrikkelijk druk rond Singles Day. Dit jaar arriveerde het eerste Double 11-pakket 12 minuten en 18 seconde na middernacht.

Foto: REUTERS/Stringer

LEES OOK: $25 miljard omzet in slechts 24 uur: deze lessen biedt Alibaba’s Singles Day 2017 voor Nederlandse ondernemers die willen overleven