Internetreus Alibaba houdt een wedstrijd waarbij tien homokoppels een geheel verzorgde bruiloft in Californië kunnen winnen. Daarmee gaat het bedrijf tegen de trend in: in China is homoseksualiteit niet erg geaccepteerd.

Meer dan 400 koppels deden mee aan de wedstrijd op Alibaba’s online marktplaats Taobao, schrijft Quartz. De wedstrijd is een teken dat Alibaba in een goed blaadje wil komen bij homoseksuele consumenten in China. Die doelgroep is goed voor 300 miljard dollar per jaar, volgens een Chinese homorechtenorganisatie die de wedstrijd ondersteunt.

“Als het echte liefde is, dan helpt Taobao om je droom te verwezenlijken”, is de slogan van de competitie, die onder andere wordt gesteund door datingapp Blued en een interieurbedrijf. Het publiek kon stemmen op video’s die de paartjes hadden ingestuurd. De winnende tien koppels mogen in een groepsceremonie in West Hollywood in het huwelijk treden.

Openlijke homoseksualiteit is zeldzaam in China, wat de publieke aandacht voor de wedstrijd bijzonder maakt. De eerste drie dagen van de wedstrijd bekeken ongeveer 1 miljoen mensen de wedstrijdpagina, en meer dan 75.000 mensen brachten hun stem uit.

Aan hun Californische huwelijksakte zullen de koppels weinig hebben, want de volksrepubliek erkent het homohuwelijk niet. En Alibaba hangt een beetje het heilige boontje uit: homopartners van Alibaba-werknemers kunnen bijvoorbeeld nog geen aanspraak maken op sociale voorzieningen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl