Hij is niet bepaald het type waaraan je denkt bij een bankier. Ali Niknam (39) is een “nerd”, een tech-ondernemer. Wat bezielde hem om in 2012 een bank te beginnen? Hij had met TransIP in zijn studententijd, op 21-jarige leeftijd, al een bloeiend bedrijf rond webhosting en domeinnamen opgebouwd. Waarom dan een overstap naar een stoffige sector waarvan het imago na de financiële crisis op een dieptepunt was beland?

“Het was uit frustratie,” zegt Niknam. “We hadden de financiële crisis gehad en gezien waar het bij de banken allemaal fout was gegaan. Het moest echt anders, maar niemand deed iets. Dat was voor mij de reden om bunq te beginnen. Ik wist dat het anders en beter moest. Je moet als klant iets te kiezen hebben wat past bij je levensstijl, maar al die verschillende banken boden ook na de crisis nog altijd precies dezelfde producten en diensten aan.”

Maar een bank beginnen is lastig. Geld had Niknam als ondernemer wel, hij stak miljoenen euro’s van zijn eigen geld in zijn nieuwe project. Maar wie wil bankieren, die kan niet zomaar beginnen. Die moet langs bij de Centrale Bank voor een banklicentie. Namen ze daar zo’n IT’ er wel serieus? Werd hij niet voor gek verklaard? “Ja, maar we hebben ze wel kunnen overtuigen. Zij wisten ook wel dat er dingen moesten veranderen.” In 2014, twee jaar na de start van de bank, werd Ali de eerste persoon in 35 jaar met een Europese bankvergunning en werd bunq realiteit. 

Alles anders

Vanaf dag één deed bunq het anders. “We luisteren echt naar de gebruiker. En als we een idee echt goed vinden, dan gaan we het ook doen,” zegt Niknam. Daarbij stond, in tegenstelling tot bij veel traditionele banken, niet altijd het verdienmodel centraal.

Niknam is een wereldverbeteraar, hij wil zorgen dat die klant krijgt wat hij wil. En hij als ondernemer zelf weet hij dat andere ondernemers liever niet te veel tijd kwijt zijn aan bankzaken. Dus ontwikkelde bunq diensten die het leven voor zowel particulieren en de ondernemers gemakkelijk maken. Dat was en is het uitgangspunt.

Zien tegenwoordig nog maar weinig ondernemers hun bankkantoor vanbinnen, dat was toen bunq startte nog anders. Om een bankrekening te openen moest je naar een filiaal toe, iets dat bij sommige banken overigens nog steeds moet.

Bij bunq, vanaf de start alleen digitaal, open je dus een rekening met een paar clicks. Ook veel andere functies waar we inmiddels aan gewend zijn, zoals het doen van betaalverzoeken via WhatsApp, zijn door bunq gepionierd en later door andere banken overgenomen.

Groei en expansie over de grens

bunq had eind 2019 meer dan 400 miljoen euro in beheer. Het succes van in Duitsland is deels te verklaren doordat het veel diensten aanbiedt die in de Duitse markt nog redelijk nieuw zijn.

“In Nederland zijn wij een beetje vernieuwender dan een bank als ING die op het gebied van digitaal bankieren ook best ver is. In Duitsland zijn we echt anders dan de andere banken,” zegt Niknam.

Ali Niknam van bunq

Luisteren naar de klant

Daan de Vries, de ondernemer achter koffiebar en -platform De Koffiebazen, is sinds vorig jaar klant van bunq. Hij is één van die ondernemers die zich aangetrokken voelde tot bunq vanwege zijn vernieuwende visie: “bunq is de disrupter van de bankenwereld. In plaats van ontoegankelijk, groot en log leek dit mij een nieuwe, vooruitstrevende optie die ons bedrijf kon helpen groeien.”

Hij ziet de verschillen. “In plaats van bureaucratie heeft bunq handige features die je als ondernemer veel tijd en gedoe schelen. Daarnaast laten ze merken dat ze volledig op de klanten gefocust zijn en op zoek zijn naar nieuwe manieren van problemen oplossen voor ons.” Privé zit hij nog bij een traditionele bank, maar wil wellicht binnenkort ook dat veranderen.

Teruggaan naar een Nederlandse bank staat in ieder geval niet op de planning. “Het enige is dat alles vooral gericht is op bankieren via je telefoon. Dit heb ik ook aangegeven tijdens een gesprek met een accountmanager die geïnteresseerd was naar mijn ervaring met bunq. (De bank heeft naast een de mobiele versie er ook een voor desktop en Apple Watch, red.) Dat doen ze heel goed: persoonlijke aandacht. Ze zijn niet bang voor feedback, omdat ze het gebruiken om een beter product te maken.”

Fans

Een bank die meer is dan een noodzakelijk kwaad, maar waar gebruikers zich echt betrokken voelen, dat maakt Niknam trots. “Als wij een bunq update organiseren, zit de zaal vol.” En die ‘bunqers’ komen vervolgens ook ideeën waar de bank mee kan. Zoals SuperGreen, de enige rekening waarmee je in minder dan twee jaar CO2-neutraal bent. Wanneer de klant geld uitgeeft, plant bunq een boom. Zo maken klanten zonder moeite elke dag de wereld een beetje groener. Het is het nieuwste, maar zeker niet de laatste vernieuwing die voortkomt uit een idee van klanten. Binnenkort volgt een nieuwe aankondiging. Niknam: “Ik ga het je nu niet vertellen. Kom maar naar de volgende bunq-update.”

Dit artikel in tot stand gekomen door een samenwerking met bunq.